Hoe flexibel is BravoFlex?

10 november 2017

Hoe flexibel is BravoFlex?

De SP Statenfractie Noord-Brabant heeft bij monde van Statenlid Willemieke Arts vragen gesteld over de invoering van het experiment BravoFlex in Helmond. De Provincie heft samen met Hermes een aantal  kwijnende buslijnen in Helmond op. Daarvoor in de plaats introduceren zij een nieuwe service BravoFlex die de weggevallen lijnen per december gaat vervangen. Op zich een prima experiment, maar de SPfractie heeft wel een paar kanttekeningen.

De fractie vindt, dat een dergelijke verandering op tijd en goed aan de reiziger moet worden meegedeeld. Dat is in dit geval nogal knullig gebeurd, voornamelijk door onvolledige informatie. Met name mensen die met het OV reizen voor hun werk of opleiding willen graag tijdig weten waar ze aan toe zijn. Dan is een informatierondje in november rijkelijk laat.

Verder heeft BravoFlex ook financiële consequenties. De service is uitgebreider dan een gewone buslijn, maar daar moet per rit 3 euro  en in de toekomst mogelijk nog meer worden betaald. Waarschijnlijk kan o.a. het studenten OV en het landelijke OV vrij abonnement niet gebruikt worden. Voor vaste gebruikers een flinke prijsverhoging, waardoor de fractie zich afvraagt, of dit experiment een realistisch beeld op gaat leveren.