h

Wegen in Brabant

 

1 augustus 2022

GOL plannen opnieuw naar Raad van State

In de laatste statenvergadering vóór de vakantie op 15 juli moesten PS nog stemmen over een aangepast Inpassingsplan voor het GOL ( Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat). Dit was nodig om het plan, aangepast vanwege de aangescherpte stikstofregels definitief goedgekeurd te krijgen door de Raad van State. Ondanks de vele insprekers uit de regio en vele bezwaren van met name de oppositie over de als maar stijgende kosten voor het project, werd het aangepaste PIP goedgekeurd met steun van de hele coalitie (VVD, CDA, D66, GL en PvdA) en de CU/SGP. De oppositie probeerde nog om via moties het plan opgedeeld te krijgen en het Halvezolenlijntje te “redden”. Maar het mocht niet baten. Lees hier de bijdrage van de SPfractie :

Lees verder
24 juli 2022

Laat de provincie Boxtel in de kou staan?

Op 1 juli werd de Boxtelse gemeenteraad onaangenaam verrast door de mededeling , dat het Rijk en de Provincie niet meer betalen dan de geplande €59,3 miljoen voor 5 spoorprojecten, die de overlast door het PHS (Programma Hoogfrequent Spoor) en het toenemende goederenvervoer moeten beperken. Daardoor dreigen 3 van de 5 projecten niet door te gaan. Onacceptabel vinden de Brabantse en de Boxtelse SPfractie, immers Boxtel heeft zelf geen enkele invloed op het PHS en het goederenvervoer. Ook de stijgende kosten, te wijten aan veranderde stikstofregels, zijn een gevolg van Haags beleid.

Lees verder
13 juli 2022

Moet Boxtel bloeden voor de gevolgen van PHS en toenemend goederenvervoer?

(Dit zijn de vragen die SP Statenlid Willemieke Arts tijdens het vragenuurtje van de PS vergadering van 15 juli a.s. aan het College van Gedeputeerde Staten zal stellen:)

Op 1 juli jl. werd de SPfractie opgeschrikt door een bericht in het Brabants Dagblad over een bijeenkomst van de gemeenteraad Boxtel. Daarin werd meegedeeld, dat de kosten voor de 5 spoorplannen in Boxtel , te weten de opheffing dubbele spoorovergang Tongersestraat, de VLK ( verbindingsweg Ladonk-Kapelweg), de verbindingsweg Tongeren, de  uitbreiding Keulsebaan en de fietstunnel Tongersestraat, bij elkaar een krappe 18 miljoen meer gaan bedragen dan nu begroot. Ook werd gemeld , dat het Rijk en de Provincie niet van plan zijn bovenop de ruim 59 miljoen die nu begroot zijn, nog meer geld uit te trekken. Dit zou betekenen, dat de 3 laatstgenoemde projecten zeer waarschijnlijk niet door kunnen gaan, waardoor de verkeersituatie in Boxtel onacceptabel zou verslechteren. En Boxtel zelf heeft de benodigde extra 18 miljoen eenvoudigweg niet.

Lees verder
5 februari 2022

Plannen N279 Zuid naar de prullenbak, op naar een nieuw plan?

In december 2021 verwees de Raad van State(RvS)de provinciale plannen voor de reconstructie van de N279 Zuid (de weg van Veghel naar Asten) definitief naar de prullenbak. Lang werd in Den Bosch en de regio gehoopt , dat met enige bijstelling op onderdelen het plan toch door kon gaan. Maar de bezwaren tegen slecht onderbouwde en verouderde verkeersgegevens en een te ruim getekend tracé met onduidelijke impact op de omgeving hebben bij de RvS de doorslag gegeven.

Lees verder
20 augustus 2021

SP stelt vragen over martelbrug voor fietsers

Vandaag heeft Willemieke Arts van de SP-Statenfractie Noord-Brabant de volgende vragen aan het College van Gedeputeerde Staten gesteld:

Geacht College van Gedeputeerde Staten                                                         

In mijn vrije tijd maak ik met graagte gebruik van de, meestal fraaie, fietsinfrastructuur in onze provincie.Zo kwamen mijn partner en ik op 12 augustus 2021 bij een wonderlijke constructie over het nieuwe tracé van de N69 ten Zuiden van Dommelen, bij fietsknooppunt 1 langs de Keersopperdreef (die daar overigens met een groot hek afgesloten is, dus men kan momenteel niet anders dan deze constructie beklimmen, maar dat is tijdelijk). Achter de constructie ligt fietsknooppunt 3 en deze twee knooppunten zijn op de laatste ANWB-kaart met een geauthoriseerd stippellijntje verbonden.

Lees verder
23 april 2021

Perspectiefnota 2022: Waar blijven de keuzes?

Vandaag wordt door Provinciale Staten de Perspectiefnota 2022 besproken. Hieronder de inbreng van Maarten Everling in de eerste termijn:

Inleiding

Voorzitter. Ik ga in herhaling vallen, maar ter geruststelling van de heer Smeulders: onze moties die we vandaag indienen zijn gloedje nieuw. Maar goed, herhaling dus. Tegelijkertijd ken ik als voormalig docent ook de kracht van herhaling. Maar voorzitter, wat ik bedoel is: PS en GS, kies nu eens! Want toen onze fractie de perspectiefnota doorspitte bekroop ons wederom het gevoel: wat willen we toch veel en wat doen toch weinig. En dat laatste komt echt door het gebrek aan fundamentele keuzes. Op het gebied van landbouw bijvoorbeeld. Wij willen het meest duurzaam zijn, maar ook het meest concurrerend. Maar tegelijkertijd moeten we ook op hightech het meest innovatief zijn. We moeten mega veel woningen bouwen. En natuur moet tegelijkertijd ook allemaal beter worden. We willen dus wonen, leven, recreëren en werken. En het liefst allemaal van alles het ‘beste’ of ‘meeste’. Maar hoe moet dat samengaan dan? Door alles te willen en geen keuzes te maken, doe je alles een beetje en eindig je uiteindelijk met niets. Geen duurzamere landbouw. Geen zogenaamde ‘concurrerende’ positie. Geen betere natuur. Geen woningen. Voorzitter, dit van alles ‘meer’ willen leidt uiteindelijk tot niets. De enige keus die nu eigenlijk gemaakt wordt, is het vasthouden aan de oude politiek.

Lees verder
13 maart 2019

De ruit blijft eruit

De verkiezingen voor de provinciale staten dreigen een landelijke verkiezing te worden. Wat we daarbij vergeten zijn de thema's die in onze provincie leven. 4 jaar geleden hebben we ervoor geknokt om het plan voor de Ruit om Eindhoven van tafel te krijgen. Er waren alternatieven voor het aanleggen van asfalt door het natuurgebied in het Dommeldal. Met een sterke SP geflankeerd door GroenLinks in de gemeenteraden van Eindhoven en Helmond werd druk gezet bij het vormen van het provinciebestuur. De SP heeft toen voet bij stuk gehouden. Omdat men de SP nodig had voor het vormen van een provinciebestuur is de Ruit van tafel gegaan. De tweede kamer ging mee. Er wordt nu gewerkt aan het alternatief. De uitvoering ervan heeft tijd nodig.
Lees verder
14 december 2018

SP: Er valt wel wat te verbeteren aan de N279 Zuid

Willemieke Arts heeft bij de statenvergadering van 7 december jl de volgende tekst uitgesproken namens de SP:

Voorzitter,  Vandaag hebben we het over het Inpassingsplan voor de N279 Veghel-Asten, kortweg N279 Zuid.

Eindelijk, want aan de weg zoals hij nu functioneert, valt wel wat te verbeteren. Er is flink wat tijd en overleg gestoken in het zoeken naar een verkeersoplossing voor een aantal bekende knelpunten, zoals daar zijn: de omleiding bij Zijtaart, de ontsluiting van diverse kernen langs het tracé en de situatie bij Helmond/Dierdonk/Rijpelberg. Ook zijn bewonersavonden voor Gemert-Bakel, Helmond-Noord georganiseerd en een voortdurende info vanuit Helmond naar de Klankbordgroep met inwoners uit die wijken, die zo van elke stap in het proces tot de uiteindelijke keuze op de hoogte is gehouden.

Lees verder
21 juli 2018

SP stemt in met inpassingsplan GOL (maar het was een lastige keuze)

Foto: Bernard Gerard

De achtergrond
“GOL” staat voor Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat. De Oostelijke Langstraat is het gebied van Den Bosch t/m Waalwijk.
Het “inpassingsplan” staat voor het Provinciale Inpassings Plan (PIP). Dat is zoiets als een bestemmingsplan dat zich over meerdere gemeenten uitstrekt, in dit geval de gemeenten Heusden, Waalwijk en Den Bosch. Eigenlijk zijn er twee PIP’s: een voor het westelijk, en een voor het oostelijk deel.

De gemeenten liggen op een soort zandrug met aan weerszijden een laaggelegen gebied. In het ene stroomt de Maas, in het andere is ruim honderd jaar geleden het Drongelens Kanaal gegraven om Den Bosch droge voeten te geven. De laagte, waar dit afwateringskanaal door de zandrug breekt richting Maas, heet de Baardwijkse Overlaat (naar de naastgelegen Waalwijkse buurt).
De Ecologische Verbindingszone langs dit kanaal is gerealiseerd, die in de Baardwijkse Overlaat nog niet. Het gebied aan weerszijden van het Drongelens Kanaal is geen Natura 2000 – gebied, maar de aangrenzende Loonse en Drunense Duinen wel.

Lees verder
30 april 2018

Vermindering geluidshinder provinciale wegen – provincie voert SP-suggestie uit

Foto: SP / aanleg rondweg Hilvarenbeek

Gedeputeerde Christophe van der Maat (VVD) maakte bekend, dat de provincie Noord-Brabant aanwonenden van provinciale wegen inzake geluidshinder verder tegemoet zal komen dan tot nu toe. Daarmee geeft hij gehoor aan een oproep van de SP ten tijde van de begrotingsbehandeling in november 2016.

Lees verder

Pagina's

U bent hier