h

Openbaar Vervoer in Brabant

17 november 2021

Zijn emissieloze bussen echt emissieloos?

Onlangs werd de SP-Statenfractie er door een oplettende Brabander op gewezen, dat de in gebruik zijnde elektrische “ zero emissie” bussen in de concessie Zuid-Oost Brabant toch een uitlaat hebben. Dat zou komen, omdat deze elektrische bussen een Webasto  “waterheater” hebben, die de elektromotor voorverwarmt en daarnaast in de winter het interieur van de bussen verwarmt. Deze Webastoheater verbruikt tussen de 3,5 en 4,5 liter diesel per uur en op de uitlaat ervan zit geen filter.

Lees verder
23 april 2021

Perspectiefnota 2022: Waar blijven de keuzes?

Vandaag wordt door Provinciale Staten de Perspectiefnota 2022 besproken. Hieronder de inbreng van Maarten Everling in de eerste termijn:

Inleiding

Voorzitter. Ik ga in herhaling vallen, maar ter geruststelling van de heer Smeulders: onze moties die we vandaag indienen zijn gloedje nieuw. Maar goed, herhaling dus. Tegelijkertijd ken ik als voormalig docent ook de kracht van herhaling. Maar voorzitter, wat ik bedoel is: PS en GS, kies nu eens! Want toen onze fractie de perspectiefnota doorspitte bekroop ons wederom het gevoel: wat willen we toch veel en wat doen toch weinig. En dat laatste komt echt door het gebrek aan fundamentele keuzes. Op het gebied van landbouw bijvoorbeeld. Wij willen het meest duurzaam zijn, maar ook het meest concurrerend. Maar tegelijkertijd moeten we ook op hightech het meest innovatief zijn. We moeten mega veel woningen bouwen. En natuur moet tegelijkertijd ook allemaal beter worden. We willen dus wonen, leven, recreëren en werken. En het liefst allemaal van alles het ‘beste’ of ‘meeste’. Maar hoe moet dat samengaan dan? Door alles te willen en geen keuzes te maken, doe je alles een beetje en eindig je uiteindelijk met niets. Geen duurzamere landbouw. Geen zogenaamde ‘concurrerende’ positie. Geen betere natuur. Geen woningen. Voorzitter, dit van alles ‘meer’ willen leidt uiteindelijk tot niets. De enige keus die nu eigenlijk gemaakt wordt, is het vasthouden aan de oude politiek.

Lees verder
31 augustus 2020

Vragen over situatie busvervoer in Brabant

De situatie van het busvervoer in Brabant is zeer zorgelijk . Vanwege veel lagere passagiersaantallen door Corona dreigen lijnen opgeheven te worden of veel minder te gaan rijden.  Daarom heeft de SPfractie samen met D66 en de PvdA de volgende vragen gesteld: 

Via onze partijgenoten in Eindhoven zijn wij geïnformeerd over het exploitatieplan 2021 van Hermes. Het betreft een presentatie en deze is in de bijlage [1]van deze brief meegezonden voor uw informatie.

Lees verder
6 juli 2020

Provincie wijst schadeclaim bushaltes lijn 2 Goirle af

Op 6 maart 2020 kreeg de gemeente Goirle een reactie van de provincie op haar schadeclaim voor het aanpassen van de bushaltes van lijn 2 aldaar. Volgens de provincie zou de gemeente geen bezwaar hebben gemaakt. Verder meldt de provincie in haar antwoord, dat Arriva volgens de huidige concessievoorwaarden zonder schadevergoeding (aan gemeentes) routes kan wijzigen. Dit alles geeft, volgens statenlid Willemieke Arts, alle reden om vragen te stellen aan het college van GS in Den Bosch. Hieronder vindt u de vragen  en de brief die het college van Gedeputeerde Staten stuurde naar de gemeente Gorile.

Lees verder
23 november 2019

Raad Goirle wil terecht geen geld uittrekken voor nieuwe bushaltes

Eerder dit jaar had de SPafdeling Goirle ruim 700 handtekeningen aan het college aangeboden. Die bewoners van Goirle willen de “oude” route van buslijn 2 behouden. De gemeente had bovendien op die route voor een behoorlijk bedrag aanpassingen doorgevoerd om de bus zo goed mogelijk door de wijk te kunnen laten rijden. Daarna besloten Arriva en de provincie plotsklaps eenzijdig, dat de bus die aangepaste  route niet gaat rijden maar wel een andere route die de bus tijdens de verbouwing reed.

Lees verder
12 juli 2019

Vragen over Lightrail in SRE gebied

Het gerespecteerde vakblad SpoorPro voor de railsector bracht op 05 juli 2019 een opmerkelijk verslag van een brainstormsessie over light rail of een smart rapid bus als mogelijke oplossing voor de te verwachten mobiliteitsproblematiek van de regio Eindhoven. Het artikel is te vinden op www.spoorpro.nl/materieel/2019/07/05/regionale-schaalsprong-oplossing-voor-bereikbaarheid-eindhoven/ .

Lees verder
28 juni 2019

Bindend OV advies, dure Regiotaxi?

Op vragen van de SP over de uitwerking van het “ Bindend OV-advies”  in Noord-Oost Brabant liet gedeputeerde Van der Maat geruststellende woorden horen. De “vrije” reiziger, die anders normaal met het reguliere OV kan gaan, dus met de bus of buurtbus, kan bij gebrek aan dat OV echt met het “lage” tarief met de Regiotaxi mee. Het hoge tarief geldt alleen, als hij/zij ook de keuze voor het regulier OV kan maken. Voor Noord-Oost Brabant is nog onduidelijk wat de gevolgen van het “Bindend OV-advies” zijn. De gedeputeerde beloofde statenlid Willemieke Arts, dat hij de Staten bij de vervolgdiscussie over de nieuwe OVVisie op de hoogte zal brengen van die gevolgen.

Lees verder
14 december 2018

“Elke reis van 1000 mijl begint met de eerste stap”

Bij de statenvergadering werd de OVvisie besproken en Willemieke Arts gaf namens de SP aan hoe de statenfractie van haar partij deze visie ziet:

"Met deze reis, waar we vandaag aan beginnen, als we deze OVvisie vandaag aannemen, weten wij nog niet precies waar we uitkomen.  We  zetten eerste stappen, maar verder kan het echt nog alle kanten uit.

Lees verder
7 december 2018

Vragen over aanhoudende ellende Maaslijn

De laatste tijd bereiken ons alarmerende berichten over  drukte en storingen op de Maaslijn. Ten gevolge daarvan kunnen reizigers niet met de door hen geplande trein mee, omdat er geen (staan)plaats meer is of de trein “uberhaupt niet rijdt. Inmiddels is een groep verontwaardigde studenten een handtekeningenaktie begonnen over de voor hen dagelijkse ellende. (zie 1) 

Lees verder
12 november 2018

Het moet niet gekker worden!

Staan of bussen opheffen?

Via het blad De Reiziger van reizigersplatform Roover werd de SPfractie Noord-Brabant onlangs geattendeerd op een internetenquête die Arriva in Noord-Brabant aan het houden is. Centraal in deze enquête staat het al dan niet moeten staan in de bus tijdens de spits. Arriva wil weten, of en vooral hoe lang staan een buspassagier nog acceptabel vindt.

Lees verder

Pagina's

U bent hier