h

Openbaar Vervoer in Brabant

31 augustus 2020

Vragen over situatie busvervoer in Brabant

De situatie van het busvervoer in Brabant is zeer zorgelijk . Vanwege veel lagere passagiersaantallen door Corona dreigen lijnen opgeheven te worden of veel minder te gaan rijden.  Daarom heeft de SPfractie samen met D66 en de PvdA de volgende vragen gesteld: 

Via onze partijgenoten in Eindhoven zijn wij geïnformeerd over het exploitatieplan 2021 van Hermes. Het betreft een presentatie en deze is in de bijlage [1]van deze brief meegezonden voor uw informatie.

Lees verder
6 juli 2020

Provincie wijst schadeclaim bushaltes lijn 2 Goirle af

Op 6 maart 2020 kreeg de gemeente Goirle een reactie van de provincie op haar schadeclaim voor het aanpassen van de bushaltes van lijn 2 aldaar. Volgens de provincie zou de gemeente geen bezwaar hebben gemaakt. Verder meldt de provincie in haar antwoord, dat Arriva volgens de huidige concessievoorwaarden zonder schadevergoeding (aan gemeentes) routes kan wijzigen. Dit alles geeft, volgens statenlid Willemieke Arts, alle reden om vragen te stellen aan het college van GS in Den Bosch. Hieronder vindt u de vragen  en de brief die het college van Gedeputeerde Staten stuurde naar de gemeente Gorile.

Lees verder
23 november 2019

Raad Goirle wil terecht geen geld uittrekken voor nieuwe bushaltes

Eerder dit jaar had de SPafdeling Goirle ruim 700 handtekeningen aan het college aangeboden. Die bewoners van Goirle willen de “oude” route van buslijn 2 behouden. De gemeente had bovendien op die route voor een behoorlijk bedrag aanpassingen doorgevoerd om de bus zo goed mogelijk door de wijk te kunnen laten rijden. Daarna besloten Arriva en de provincie plotsklaps eenzijdig, dat de bus die aangepaste  route niet gaat rijden maar wel een andere route die de bus tijdens de verbouwing reed.

Lees verder
12 juli 2019

Vragen over Lightrail in SRE gebied

Het gerespecteerde vakblad SpoorPro voor de railsector bracht op 05 juli 2019 een opmerkelijk verslag van een brainstormsessie over light rail of een smart rapid bus als mogelijke oplossing voor de te verwachten mobiliteitsproblematiek van de regio Eindhoven. Het artikel is te vinden op www.spoorpro.nl/materieel/2019/07/05/regionale-schaalsprong-oplossing-voor-bereikbaarheid-eindhoven/ .

Lees verder
28 juni 2019

Bindend OV advies, dure Regiotaxi?

Op vragen van de SP over de uitwerking van het “ Bindend OV-advies”  in Noord-Oost Brabant liet gedeputeerde Van der Maat geruststellende woorden horen. De “vrije” reiziger, die anders normaal met het reguliere OV kan gaan, dus met de bus of buurtbus, kan bij gebrek aan dat OV echt met het “lage” tarief met de Regiotaxi mee. Het hoge tarief geldt alleen, als hij/zij ook de keuze voor het regulier OV kan maken. Voor Noord-Oost Brabant is nog onduidelijk wat de gevolgen van het “Bindend OV-advies” zijn. De gedeputeerde beloofde statenlid Willemieke Arts, dat hij de Staten bij de vervolgdiscussie over de nieuwe OVVisie op de hoogte zal brengen van die gevolgen.

Lees verder
14 december 2018

“Elke reis van 1000 mijl begint met de eerste stap”

Bij de statenvergadering werd de OVvisie besproken en Willemieke Arts gaf namens de SP aan hoe de statenfractie van haar partij deze visie ziet:

"Met deze reis, waar we vandaag aan beginnen, als we deze OVvisie vandaag aannemen, weten wij nog niet precies waar we uitkomen.  We  zetten eerste stappen, maar verder kan het echt nog alle kanten uit.

Lees verder
7 december 2018

Vragen over aanhoudende ellende Maaslijn

De laatste tijd bereiken ons alarmerende berichten over  drukte en storingen op de Maaslijn. Ten gevolge daarvan kunnen reizigers niet met de door hen geplande trein mee, omdat er geen (staan)plaats meer is of de trein “uberhaupt niet rijdt. Inmiddels is een groep verontwaardigde studenten een handtekeningenaktie begonnen over de voor hen dagelijkse ellende. (zie 1) 

Lees verder
12 november 2018

Het moet niet gekker worden!

Staan of bussen opheffen?

Via het blad De Reiziger van reizigersplatform Roover werd de SPfractie Noord-Brabant onlangs geattendeerd op een internetenquête die Arriva in Noord-Brabant aan het houden is. Centraal in deze enquête staat het al dan niet moeten staan in de bus tijdens de spits. Arriva wil weten, of en vooral hoe lang staan een buspassagier nog acceptabel vindt.

Lees verder
31 augustus 2018

Antwoord op SP-vragen over IBT-onderzoek externe veiligheidsmaatregelen langs het spoor

Foto: SP

De provincie heeft eind 2017 onderzoek gedaan naar de uitvoering van het Externe Veiligheid-beleid (EV-beleid) in de spoorzones van 11 Brabantse gemeenten waar een spoorlijn doorheen loopt. Dat is gedaan door het Team IBT Omgevingsrecht. Dat had per gemeente twee bestemmingsplannen (BP) uit de spoorzone opgevraagd en een bezoek gebracht.Er bleek uit dat het veiligheidsbeleid ruimtelijk niet altijd goed was afgedekt. Het veiligheidsbeleid was dan bijvoorbeeld niet of niet goed in een BP verankerd.Over deze uitkomsten is op deze site al eerder gerapporteerd, zie (link).Het is een goed onderzoek.

Lees verder
13 juli 2018

SP-Statenfractie bezorgd over veiligheidsmaatregelen langs het spoor

De SP-Statenfractie Noord-Brabant stelt vragen aan het college van GS over het recent verschenen IBT-onderzoek naar het gemeentelijk toezicht op de realisatie van externe veiligheidsmaatrelen langs het spoor.
Uit het onderzoek blijkt dat op papier bij de bestemmingsplannen het meestal nog wel goed geregeld is, zij het niet altijd, maar dat bij de realisatie en het toezicht op de veiligheidsmaatregelen het in meer dan de helft van de gevallen niet in orde is. De gemeenteraad zou hierop toe moeten zien.

Lees verder

Pagina's

U bent hier