SP steunt CdK in zijn oproep om betere communicatie na incident kerncentrale België

3 mei 2018

Naar aanleiding van de berichtgeving de afgelopen dagen over weer een incident in de kerncentrale Doel net over de grens in België,  heeft de Commissaris van de Koning van Brabant, Wim van de Donk een brief aan de statenleden gestuurd waarin hij zijn verbolgenheid uitspreekt over feit dat er weer niet gecommuniceerd is naar Noord-Brabant en de Veiligheidsregio Midden- en West Brabant. De SP stelde al vaker vragen over de kerncentrale Doel en deed ook mee aan acties om deze en andere Belgische centrales te stoppen.

In België is Het Federaal Agentschap Nucleaire Controle (FANC)  verantwoordelijk voor het toezicht en de communicatie over kerncentrales. In Nederland hebben we daarvoor de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS). Beide instellingen hebben Noord-Brabant nauwelijks of zelfs helemaal niet geïnformeerd. Inmiddels is bekend dat het incident, waarbij de centrale stil werd gelegd, geen gevaar voor de volksgezondheid of voor het milieu heeft opgeleverd, maar elk incident in een kerncentrale levert grote onrust op bij de bevolking in de nabije omgeving en dan is het belangrijk om over de goede informatie te beschikken.   De Commissaris zegt in zijn brief dat hij met de betrokken instellingen in overleg zal treden om dit ten spoedigste te verbeteren. De SP steunt hem hierin volledig.