SP stelt vragen over illegaal motorcrossen in Lieropse bossen
SP stelt vragen over illegaal motorcrossen in Lieropse bossen
Rijden en crossen in bos- en natuurgebieden met motorvoertuigen is niet toegestaan. Dit verbod is van belang voor de bescherming van de natuur, maar ook voor de veiligheid en bescherming van de recreant. Door het crossen met motoren ontstaan er regelmatig gevaarlijke situaties voor wandelaars en geluidsoverlast voor de omwonenden. Om de misstanden in het buitengebied aan te pakken, werkt de provincie samen met onder andere gemeenten in het samenwerkingsverband ‘samen sterk in het buitengebied’. SP-Statenlid Francy van Iersel heeft vragen gesteld aan GS naar aanleiding van het artikel 'zorgen over illegaal crossen' in het Eindhovens Dagblad van 3 mei.
In het Eindhovens Dagblad van 3 mei 2013 (artikel ‘zorgen over illegaal crossen’) wordt melding gemaakt door een bewoner van Lierop dat de politie heeft aangegeven dat het aanpakken van het illegaal crossen geen prioriteit heeft. Daarnaast zouden de illegale crossers politieagenten die hen erop aanspreken niet serieus nemen. '
1. Is GS van mening dat het aanpakken van illegaal crossen een prioriteit zou moeten zijn? Zo ja, wat doet GS om ervoor te zorgen dat de handhaving in de toekomst nog beter zal verlopen?
Provincie, gemeenten, terreinbeherende instanties, drie Brabantse politieregio’s en de motorsportbonden KNMV en MON voerden de afgelopen jaren overleg om de overlast van wildcrossen in te perken. De kern van het beleid is het opleggen van een last onder dwangsom (€ 500) op basis van de eigen bevindingen ondersteund met eerdere bevindingen van de eigen of een andere gemeente. Het beleid staat voor dat alle informatie -verkregen door controles van toezichthouders- wordt verzameld binnen het project Samen Sterk in het Buitengebied. De politieregio’s is gevraagd om extra toezicht uit te oefenen op controles bijvoorbeeld bij verzamelplaatsen van motorcrossers, deze wijze van handhaven legt een extra druk op de gemeenten.
2. Hoe verloopt momenteel de samenwerking met de gemeenten als het gaat om de aanpak van illegaal crossen? Deelt GS de mening dat wanneer de gemeenten en de provincies zoveel mogelijk samenwerken de extra druk op de handhaving kan afnemen?
3. Deelt GS de mening dat de geliefde en veel beoefende sport in Brabant vooral gestimuleerd moet worden op goede crosscircuits met goede geluidswallen en beschermende maatregelen?