Gemeentelijke herindeling: Nooit onder dwang

11 februari 2013

Gemeentelijke herindeling: Nooit onder dwang

Dit kabinet wil de zaken wel heel voortvarend aanpakken. Provincies moeten worden samengevoegd en alle gemeenten zouden minimaal 100.000 inwoners moeten hebben!
Je zou denken dat er wat geleerd zou zijn vanuit de zorg, vanuit het onderwijs, vanuit de landbouw en ga zo maar door. Je hoeft echt geen superintellectueel te zijn om te begrijpen dat schaalvergroting niet zaligmakend is, vaak zelfs geen problemen oplost, maar juist oplevert.

Wat vindt de SP van de Brabantse gemeenten? Zijn jullie voor het samenvoegen van gemeenten?
Deze vragen krijgen we de laatste tijd steeds vaker.
Ons antwoord is heel duidelijk en eenvoudig. Gemeenten die graag samen willen gaan, moeten dat vooral doen. Gemeenten die dat niet willen, moeten daar niet toe gedwongen worden. Wij vinden een zaak als gemeentelijke herindeling nou typisch iets dat je aan de mensen zelf kunt overlaten. Als mensen zich via een referendum uitspreken voor samenvoeging, prima!
Zijn zij tegen: Ook prima!
De Brabantse gedeputeerde Bert Pauli liet onlangs weten dat hij wel iets zag in het vormen van grotere gemeenten, maar hij liet daar ook bij weten dat hij vindt dat die samenvoeging niet mag worden opgelegd of afgedwongen.
Daar zullen wij als SP hem aanhouden.