h

Vragen D66 en SP over rel bij Bureau Jeugdzorg

17 februari 2009

Vragen D66 en SP over rel bij Bureau Jeugdzorg

Op donderdag 12 februari jl. werd bekend dat twee bestuurders van Bureau Jeugdzorg Brabant op non-actief zijn gesteld. De reden hiervoor is de belangenverstrengeling van deze bestuurders bij onroerend goedtransacties m.b.t. gebouwen die bij jeugdzorg in gebruik zijn.

Na de berichtgeving in het Brabants Dagblad op 14 februari daaropvolgend rijzen bij D66 en de SP vragen omtrent het intern toezicht bij Bureau Jeugdzorg, de timing van het onderzoek, de beschikbaarheid van de onderzoeksgegevens en over de wijze waarop Provinciale Staten wordt betrokken bij dit dossier.

Volgens het Brabants Dagblad is het accountantsonderzoek in deze kwestie al in oktober 2008 begonnen. Reden voor de Statenfracties van D66 en de SP om de volgende vragen aan het college van GS te stellen:

1. Klopt het dat dit onderzoek heeft plaatsgevonden in de periode oktober 2008 tot en met januari/februari 2009?
2. Zo nee, van wanneer tot wanneer heeft het onderzoek dan plaatsgevonden?
3. Zo ja, wat is de reden dat het onderzoek zo lang heeft geduurd?
4. Zijn de twee bestuurders in de periode van onderzoek betrokken geweest bij (nieuwe) onroerend goedtransacties?
5. Zo ja, hebben zich in deze periode nieuwe onregelmatigheden voorgedaan?
6. Hebben de bestuurders in de periode van onderzoek vrije toegang gehad tot de onderzochte gegevens?

Naar aanleiding van het (voorlopige) accountantsrapport vindt momenteel een onderzoek door de bedrijfsrecherche plaats.

7. Bent u bereid (de conclusies van) het accountantsrapport toe te zenden aan de leden van de Commissie Zorg, Welzijn en Cultuur?
8. Zo ja, wanneer kunnen we dit tegemoet zien?
9. Zo nee, waarom niet?
10. Op welk moment is het onderzoek door de bedrijfsrecherche afgerond?
11. Bent u bereid (de conclusies van) het onderzoeksrapport van de bedrijfsrecherche toe te zenden aan de leden van de Commissie Zorg, Welzijn en Cultuur?
12. Zo ja wanneer kunnen we dit tegemoet zien?
13. Zo nee, waarom niet?

Zowel de directeur beheer als de penningmeester van de Raad van Toezicht zijn op non-actief gesteld, zo vermeldt het Brabants Dagblad op 12 februari jl.

14. Op welke wijze verliep de sollicitatieprocedure voor directeuren en leden van de Raden van Bestuur en Toezicht?
15. Is er inmiddels een verandering in de procedure ingevoerd?
16. Zo nee, waarom niet?
17. Zo ja, op welke punten heeft u de procedure aangepast?
18. Voorzag de procedure in het screenen van kandidaten, om de praktijken die nu aan het licht komen, te voorkomen?
19. Zo ja, wat waren de bevindingen met betrekking tot de twee bestuurders in kwestie?

Het accountantsonderzoek is gestart op het moment dat er vragen rezen, na de overdracht van de dossiers aan de algemeen directeur.

20. Waarom vond juist/pas in oktober 2008 deze overdracht plaats?

In de conclusies van het rapport Reëel analyse, reële verwachtingen van Bureau Jeugdzorg van Boer & Croon is onder andere terug te vinden dat:
- de competenties van de leidinggevenden niet zijn vastgesteld
- het onduidelijk is in hoeverre leidinggevenden over de benodigde kennis en vaardigheden beschikken
- het managers onduidelijk is wat ‘integrale verantwoordelijkheid’ inhoudt
- aanspreken op verantwoordelijkheden onvoldoende gebeurt
- het niet helder is welke besluiten zijn genomen
- besluiten op verkeerde plekken wordt genomen
Het rapport van Boer & Croon is verschenen in juni 2007.

D66 en de SP waren en zijn van mening dat deze conclusies een duidelijk signaal betekenden naar de Raad van Toezicht om haar toezicht te verzwaren tot het moment dat deze problemen zouden zijn opgelost.
21. In hoeverre hebben de conclusies van het rapport van Boer & Croon eveneens betrekking op de directie / leden van de Raad van Bestuur?
22. Heeft de Raad van Toezicht haar toezicht verzwaard na het verschijnen van het rapport van Boer & Croon?
23. Zo ja, op welke wijze?
24. Zo nee, waarom niet?
25. Hebben er na juni 2007 ook/nog verdachte transacties plaatsgevonden?

Graag willen D66 en de SP het op non-actief stellen van de bestuurders bij Bureau Jeugdzorg bespreken tijdens de vergadering van de commissie Zorg, Welzijn en Cultuur op 6 maart as. Wij vragen u in de termijn van beantwoording van deze vragen rekening te houden met de voorbereiding van de fracties op de genoemde vergadering en hopen op een zeer spoedige beantwoording van de vragen.

U bent hier