Noord-Brabant aan de slag met Provinciaal warmtebedrijf

15 oktober 2024

Noord-Brabant aan de slag met Provinciaal warmtebedrijf

Vandaag kwam het geweldige nieuws naar buiten dat de Provincie Noord-Brabant, Energiebeheer Nederland en Enexis de ontwikkeling van een publiek Brabants warmtebedrijf gaan onderzoeken. Daarmee komt een al oude wens van de Brabantse SP tot vervulling. De provincie zet stappen om een basisvoorziening niet langer over te laten aan de vrije markt, en haalt het weer in eigen handen.

Afgelopen maanden zijn de warmtedialogen gevoerd met verschillende partijen die verantwoordelijk zijn voor de energietransitie. Uit deze dialogen kwam de wens naar voren om een eigen, publiek bedrijf op te richten. Het voeren van deze warmtedialogen, en het onderzoeken van het oprichten van een warmtebedrijf, doet bovendien recht aan het bestuursakkoord Samen maken we Brabant, waaraan de SP heeft meegeschreven.

SP gedeputeerde Bas Maes staat aan de wieg van het warmtebedrijf: ‘Een publiek warmtebedrijf is goed nieuws voor onze provincie. Niet alleen hebben we hiermee de mogelijkheid om de energietransitie te versnellen, maar ook krijgen we meer instrumenten om Brabanders betaalbare, duurzame energie aan te bieden.’

Ook SP-Statenlid Oscar van Raak is tevreden over het werk van het college: ‘Als SP laten we zien dat we er toe doen. Onze belofte was altijd: minder marktwerking, meer publieke voorzieningen. Dat we als Brabantse overheid de stap zetten om warmte als publieke voorziening te bestempelen, én de eerste stappen zetten om het weer in publieke handen te nemen, zie ik als een geweldig succes.’