Toekomst busremises in Brabant onzeker

15 augustus 2024

Toekomst busremises in Brabant onzeker

Op  1 augustus 2024 heeft Oscar van Raak, SP Statenlid, technische vragen gesteld over de onrust over de busremises in Brabant. Het college gaf in de beantwoording aan dat 7 van de 11 busremises in Brabant in particuliere handen zijn. Vier van deze busremises zijn niet toekomstbestendig (Waalwijk, Helmond, Valkenswaard & Reusel). Het college moet hiervoor op zoek naar een alternatief. Zij zijn voornemens de busremise in Uden te kopen.

Naar aanleiding van deze beantwoording stelde Oscar van Raak de volgende vragen een het College van Gedeputeerde Staten:

1. Is het college het met de SP-fractie eens dat het in provinciale handen brengen van busremises vele voordelen kent voor het Brabantse OV, waaronder minder kapitaalverlies door huurbetalingen van vervoerders aan private partijen, de mogelijkheid van het investeren van huuropbrengsten in extra OV en een eerlijker speelveld voor inschrijvers op de concessies? Zo nee, waarom niet?

Afspraken over het gebruik en/of de huur van remises liggen niet vast in de concessie. Het college geeft aan dat zij per remise kijkt naar de beste strategie t.a.v. het garanderen van de langjarige beschikbaarheid.

1. Bent u het met de SP-fractie eens dat het in publieke handen brengen van busremises, en als provincie zelf zorg dragen voor deze stallocaties voor de Brabantse busvloot, de grootste zekerheid op toekomstige beschikbaarheid geeft? Zo nee, waarom niet?
  2. Bent u het met de SP-fractie eens dat de provincie busremises zoveel mogelijk in publieke handen moet brengen? Zo nee, waarom niet?
  3. Kunt u aangeven waarom u – vooralsnog – niet voornemens bent om de busremises in Waalwijk, Helmond, Valkenswaard en Reusel in publieke handen te brengen? Wat maakt deze situatie anders dan in Uden?