Een heel lange vergadering

7 april 2024

Een heel lange vergadering

Vrijdag 5 april bespraken we de perspectiefnota 2025. In een perspectiefnota worden in grote lijnen de uitgangspunten voor de begroting(in dit geval voor 2025) geschetst. De partijen kunnen dan aangeven wat ze daarvan vinden en wat ze graag anders zouden willen zien.

Fractievoorzitter Nico Heijmans sprak uit dat de SP eigenlijk best blij werd van de nota. Er staan concrete plannen in waar we ons goed in kunnen vinden.
Wel moeten we wellicht wat beter gaan nadenken over wat we willen met de economie in Brabant.

Jarenlang werd in Brabant alles in het werk gesteld om werkgelegenheid hierheen te halen. Dat was in tijden van grote werkloosheid ook hard nodig. Tegenwoordig hebben we in Brabant juist personeel te weinig. Sterker nog er wonen al meer dan 100.000 arbeidsmigranten in Brabant om al dat werk te doen.

Al die werkgelegenheid zorgt er ook voor dat we te weinig mensen hebben in onderwijs, politie, zorg en technische beroepen. En in Brabant is een gebrek aan ruimte.

Dus moeten we misschien niet veel meer inzetten op het omscholen van mensen, maar moeten we er ook niet voor durven te kiezen dat we bepaalde sectoren, zoals de distributiecentra, de glastuinbouw niet veel verder laten groeien. Dit zijn namelijk sectoren die vooral draaien op arbeidsmigranten.

De SP bracht 5 moties mee waarvan 2 zijn aangenomen en 3 helaas niet.

1. Provinciale Staten wil geen excuses aanbieden voor het trage handelen na de q-koorts uitbraak.
    Zie: Geen meerderheid in Provinciale Staten voor excuses aan Q-koortspatiënten - Omroep Brabant.
  2. Ze stemden helaas tegen het oprichten van een personeelsbedrijf voor buschauffeurs.
  3. Wel stemden ze in met het instellen van een prijs voor de sportiefste school van Brabant.
  4. Provinciale Staten stemden ook in met het voorstel om te pleiten voor 1 website voor mensen die een sociale huurwoning zoeken zodat hun wachttijd in heel Brabant gaat meetellen.
    Het kan veel beter voor Brabantse woningzoekenden : SP Noord-Brabant
  5. Ook de motie om ervoor te zorgen dat q-koortspatienten in alle gemeenten gelijkwaardig behandeld worden en om de kennis bij gemeenten over de Q-koorts te verbeteren, werd niet aangenomen.

U kunt de hele vergadering (ruim 13 uur) terugkijken en/of de moties (staan helemaal onderaan) teruglezen: Agenda NoordBrabant - Statendagen Vergadering Provinciale Staten vrijdag 5 april 2024 09:30 - iBabs Publieksportaal (bestuurlijkeinformatie.nl)