SP BLIJ MET NIEUWE BESTUURSAKKOORD

1 september 2023

SP BLIJ MET NIEUWE BESTUURSAKKOORD

Foto: SP

Het nieuwe bestuursakkoord van VVD, GroenLinks, PvdA, SP, D66 en Lokaal Brabant gaat uit van de gelijkwaardigheid van alle Brabanders, elke vorm van discriminatie wordt afgewezen en het Regenboog Stembusakkoord wordt onderschreven. De provincie gaat zich er de komende vier jaar voor inzetten dat ALLE Brabanders mee kunnen doen en een eerlijke kans krijgen op een gelukkiger en gezonder leven.

Mooie woorden, zou je kunnen zeggen, maar het akkoord geeft ook op een flink aantal punten aan hoe we dat ook in de praktijk willen gaan doen. Als het bijvoorbeeld gaat om energie-armoede dan geeft het akkoord heel duidelijk aan dat we daar ook praktisch iets aan gaan doen. De slechtst geïsoleerde huizen gaan we isoleren, zonnepanelen moeten ook voor mensen die niet zomaar 5 of 6.000 euro hebben liggen, beschikbaar komen. Met middelen uit de immunisatieportefeuille(het Essentgeld) moet het ook voor lage inkomens mogelijk worden flink te besparen op hun energierekening. Klimaatrechtvaardigheid in de praktijk.

Een ander voorbeeld is het openbaar vervoer waarvan het akkoord nadrukkelijk zegt dat het om een basisvoorziening gaat die voor iedereen bereikbaar, betaalbaar en beschikbaar moet zijn, met bovendien ook nog eens de belofte dat afgezien van de inflatiecorrectie het buskaartje in de komende vier jaar niet duurder zal worden.

Het akkoord stelt ook dat economische groei geen doel op zich is, maar dat bijvoorbeeld bij nieuwvestigingen er nadrukkelijk gekeken wordt naar zaken als ruimtegebruik, duurzaamheid, maatschappelijke relevantie en de arbeidsmarkt. Voorwaarde voor plaatsing van windmolens is dat er sprake is van lokaal eigenaarschap en draagvlak. We gaan ons inzetten voor voorzieningen in kleine kernen en het bibliotheekwezen kan rekenen op steun van de provincie. Het steviger aanpakken van milieuovertredingen wordt door de SP natuurlijk ook van harte toegejuicht, evenals de steun voor de Maasveren die in het akkoord wordt uitgesproken.

Kortom: Een bestuursakkoord met een hoog sociaal gehalte, dat de Brabantse mens centraal stelt. De sfeer en onderlinge contacten tussen de verschillende partijen bieden uitzicht op een prima onderlinge samenwerking met als gezamenlijk doel een Beter Brabant.

Voor de SP zal Jos van der Horst als Gedeputeerde worden voorgedragen. Hij krijgt als portefeuille Energie en Klimaat en Cultuur, Sport en Vrije Tijd. Jos was eerder statenlid in Friesland en wethouder in Smallingerland. Hij woont sinds een paar jaar in Brabant.