Brabant: Vrijhaven voor belastingontwijking?

20 mei 2023

Brabant: Vrijhaven voor belastingontwijking?

Is het essentieel voor de brede welvaart in de provincie Noord-Brabant dat de economie moet blijven groeien? Als het aan het provinciebestuur ligt is dit zeker het geval. Er wordt namelijk geen kans onbenut gelaten om de economische groeikansen te optimaliseren. De provincie heeft geen enkele boodschap aan de ongewenste bijeffecten die dit beleid met zich meebrengen. Dat bleek uit de antwoorden die de fractie van de SP kreeg op vragen naar aanleiding van een onderzoek naar belastingontwijking door 43 distributiecentra in Brabant.

Het doel van het provinciaal beleidskader economie 2030 is drieledig: -

1. Brabant is een vooraanstaande speler in het Europese innovatiesysteem
 2. Brabant heeft internationaal een uitstekende economische concurrentiepositie
3. In de Brabantse samenleving plukt iedereen de vruchten van economisch succes (een brede welvaart)

Vooral dat laatste doel is voor de fractie van de SP uiterst ongeloofwaardig geworden. Niet iedere Brabander profiteert van de vruchten van het economisch succes, zeker nu het voor de wind gaat. Aandeelhouders profiteren echter het meeste van de “smalle welvaart” die ontstaat van de ongeremde vestigingsdrang van bijvoorbeeld de vele distributiecentra hier ten provincie.

Is het vestigingsbeleid er dan op gericht om zo veel mogelijk werkgelegenheid te bewerkstelligen? Deze vraag moet ontkennend worden beantwoord. Door de krapte op de arbeidsmarkt is er nauwelijks nog iemand te krijgen voor het werk in deze(veelal)postorderbedrijven. Arbeidsmigranten zijn dan vaak de oplossing, met alle (huisvesting)problemen van dien.

Kan het dan zijn dat deze bedrijven op een andere manier bijdragen aan de economie en brede welvaart van Brabant? Als je het afmeet aan de belastingmoraal van deze bedrijven bepaald niet. Door een gewiekste constructie via Luxemburg en het Kanaaleiland Jersey wordt in Nederland maar heel weinig belasting betaald. Bovendien kan het de provincie Brabant ook niets schelen want dat is de teneur van de antwoorden op schriftelijke vragen. Als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel “Hier gaan wij niet over”. Deze zinsnede stond niet in de antwoorden op onze vragen maar ademde uit elke zin.

De provincie kijkt door de bril van ruimtelijk beleid en omgevingskwaliteit (hoewel we dat laatste met een grote korrel zout moeten nemen) schrijft men aan de fractie van de SP. Op onze vraag of er wellicht een belastingcheck onderdeel uit zou kunnen maken van een stringenter vestigingsbeleid is het antwoord botweg nee.

Dat deze bedrijven binnen de mazen van de wet opereren is een feit maar dan mag je, zeker van een decentrale overheid, verwachten dat er een beroep gedaan wordt op de belastingplicht- en moraal die hier in Nederland geldt. Brabant gaat anders hard op weg een vrijhaven te worden voor belastingontwijking, als ze dat al niet was.

Jos van der Horst