SPfractie heeft twijfels over werkelijke kosten N629 fase 2

15 maart 2023

SPfractie heeft twijfels over werkelijke kosten N629 fase 2

Op de Informatieve Themabijeenkomst over de stand van zaken rond de N629 fase 2 Oosterhout-Dongen op 17 februari jl. vroeg SP statenlid Willemieke Arts naar de financiën. De schriftelijke antwoorden stellen de SP fractie niet gerust.

In 2020 werd namelijk al aan PS gemeld, dat het budget van 29 miljoen naar 35 miljoen moest worden opgehoogd vanwege inflatie, vertraging, duurdere grondaankopen en een duurder brugontwerp. Dat werd, zo blijkt uit de antwoorden nu, pas in oktober 2022 feitelijk doorgevoerd. Sinds het bericht van 2020 zijn echter de bouwkosten nog verder gestegen. Daar komen nog de extra kosten voor stikstof en verdere vertraging bij. Dit zal het uiteindelijke financiële plaatje sterk beïnvloeden , zo vermoedt de fractie. Alle reden om aanvullende vragen te stellen. De antwoorden worden mogelijk zelfs een goede aanleiding om het huidige voorstel voor de N629 fase 2 en alternatieve oplossingen opnieuw naast elkaar te leggen. Zeker omdat de tijd dringt voor een goede verkeersoplossing op de huidige N629 en de natuur, die zoveel mogelijk gespaard moet worden.

Hieronder vindt u de beantwoording van de oorspronkelijke technische vragen en de daarop gestelde vervolgvragen.