Hoe de bus verdwijnt uit het Brabantse land………, Maar niet, als het aan de SP ligt

10 maart 2023

En weer stond er op vrijdag 3 maart een mooi aangeklede actiegroep van de Dorpsraad , ditmaal uit Steensel, een dorp in Zuid-Oost Brabant, in Den Bosch om te protesteren tegen de halvering van het aantal bussen in hun dorpskern. Het gaat om lijn 319, een verbinding die zeer intensief gebruikt wordt. En van essentieel belang is voor de hele regio. Veel mensen gebruiken de bus, omdat die een snelle en efficiënte verbinding is met Veldhoven (ASML!)  en Eindhoven. Immers de wegen lopen vol en parkeren in Eindhoven is relatief duur.

De provincie zet zwaar in op een goede bereikbaarheid in Zuid-Oost Brabant. Er wordt veel geld in gestoken om deze “mainport/Brainport “ goed bereikbaar te maken en te houden. Mensen willen graag in de dorpen wonen, mits goed verbonden met de steden. Maar deze gedeputeerde (VVD) laat Hermes wel wegkomen met steeds verdergaande verslechteringen van de dienstregeling en het verdwijnen van haltes, vooral in de dorpen en de kleine kernen. De SPfractie snapt hier helemaal niets van en tekent bezwaar aan zich waar dat mogelijk is.

En dan krijgen we nu weer het bericht, dat de vroege bus in Asten geschrapt is. Zo kunnen mensen niet op tijd op hun werk of op school komen.

Als het aan de SP ligt, moet dit beleid gestopt worden. Het OV is geen markt, het gaat niet om winst maken. De overheid moet hierover gaan.