SP stelt vragen over beëindiging warmtelevering door RWE aan Amernetwerk

20 januari 2023

SP stelt vragen over beëindiging warmtelevering door RWE aan Amernetwerk

Foto: SP

RWE exploiteert de Amercentrale in Geertruidenberg om elektriciteit te maken. Daarbij ontstaat veel afvalwarmte. RWE heeft een contract lopen met de beheerder Ennatuurlijk van het Amernetwerk, via welk net 51.000 huizen en 355 bedrijven in Midden- en West-Brabant warmte krijgen.
Het contract met RWE liep eigenlijk tot 2038, maar RWE mocht het eenzijdig opzeggen en heeft dat gedaan met ingang van 01 jan 2027. Dat brengt de omgeving in de problemen, want bijna alle warmte, die Ennatuurlijk levert, komt van RWE. Vervangende duurzame warmte is niet zomaar, en niet op een termijn van vier jaar, te organiseren.

De SP-fractie in Provinciale Staten heeft er vragen over gesteld, die zich in eerste instantie richten op de aansprakelijkheid en de verantwoordelijkheid van de provincie. En als die er niet is, waar die dan wel zitten.
Verder wil de SP weten of de provincie  bij die vervangende warmtetechnieken blijft vasthouden aan de Brabantse duurzaamheidsdoelen.

Voor de tekst van de vragen, zie hieronder.