h

Fooi voor aanpak overlast goederentreinen in Brabant

22 januari 2023

Fooi voor aanpak overlast goederentreinen in Brabant

In een brief aan de Tweede Kamer heeft staatssecretaris Viviane Heijnen ( CDA) tien miljoen euro beschikbaar gesteld voor aanpak goederentreinen in Brabant. Dit geld is genoeg, zo zegt ze, om een deel van de maatregelen die ProRail voorstelde om de overlast te beperken, uit te voeren.

Al langer maken gemeentes en bewoners langs de Brabantroute zich, net als de SP, ernstige zorgen over de toenemende overlast en risico’s van met name goederentreinen en gevaarlijke stoffen. Dit heeft inmiddels ook geleid tot een stevige brief naar Den Haag van vijf Brabantse burgemeesters over toename van gevaarlijke stoffen over het spoor in relatie tot meerdere plannen voor grootschalige woningbouw direct naast het spoor, zoals in Breda en Eindhoven.

Nu komt de staatssecretaris dan met tien miljoen om de overlast van geluid en trillingen op te vangen. Dat klinkt misschien leuk, maar is natuurlijk lang niet genoeg. Het is namelijk Den Haag dat beslist over wat er uiteindelijk op het spoor gebeurt. En als Den Haag meer personentreinen (PHS- Programma Hoogfrequent Spoor) en goederentreinen ( route Betuwelijn-Duitsland anderhalf jaar dicht) toestaat in Brabant, de laatste zelfs ver boven het afgesproken plafond zonder te handhaven, dan staat Den Haag ook aan de lat voor de vele problemen die daardoor naast het spoor ontstaan. Dat gaat niet alleen over het beperken van geluid en trillingen , maar ook het saneren van overwegen (bijv. in Boxtel en Eindhoven) en over voldoende veiligheidsmaatregelen in de betreffende gemeentes. Het geeft geen pas om dit op het bordje van de gemeentes langs het spoor en de provincie te schuiven. Tien miljoen daarvoor is een fooi, er is veeeel meer nodig!

Reactie toevoegen

U bent hier