Vakantiewerk.

19 september 2022

Vakantiewerk.

Na zo’n tweeëneenhalve maand zit het reces(vakantie) van Provinciale Staten er weer op.

Tijdens deze vakantie heb ik nog wel een paar werkbezoeken gedaan en bijeenkomsten bijgewoond. Een drietal wil ik h9ier graag kort vermelden.

Digitale bijeenkomst over stalsystemen
Deze stond al in onze kalender en viel toevallig net na de uitspraak over de emissiearme stalvloeren.

Interessant was dat de beleidsmedewerkers de uitspraak van de Raad van State opvatten als een verbod op 2 specifieke typen emissiearme stalvloeren. Over de andere emissiearme vloeren wilden ze geen oordeel geven. Ik vind dat een riskante opvatting. Nu nog grotere vergunningen verstrekken en boeren verleiden tot de aanschaf van een dure, emissiearme vloer is nogal een gok, met name voor het budget van die boeren.
Nieuwe tegenslag voor boeren: rechter veegt 'emissiearme' stalvloer van tafel | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Werkbezoek Natuur

Een interessante dag met wat minder voor de hand liggende voorbeelden van natuurbeheer. De Graafse Akker, een door crowdfunding aangekocht gebied midden in Den Bosch dat door geïnteresseerden en omwonenden gebruikt wordt. De ‘Makkers’ van de Graafse Akker kunnen hun eigen project aanplanten en ze kunnen de groenten/fruit/kruiden naar behoefte oogsten. Een mooi burgerinitiatief dat in meer plaatsen zou moeten kunnen. Ook aanwezig was de directeur van Heijmans Vastgoed die vertelde over duurzaam bouwen en het belang van natuur daarbij.

Waterdag

Het rapport droogte kwam uit: Zonder water, geen later

Brabant heeft te kampen met droogte, met vele gevolgen van dien. We hebben deze zomer alweer een stuk Peel in brand zien staan, natuurgebieden verpieteren en er is een beregeningsverbod. We moeten dus water zien vast te houden.
Tegelijkertijd moeten we, vanwege steeds heviger weersomstandigheden, ook snel water kunnen afvoeren. De grond in Brabant moet dus weer meer een spons worden.
Conclusie van de commissie was ook dat water veel te goedkoop is, daar ben ik het wel mee eens wanneer het gaat om grote bedrijven. Die hebben namelijk een ander, veel lager,  tarief en een fors deel aan  vrijstelling. Niet meer van deze tijd natuurlijk.

Eindrapport adviescommissie Droogte: Zonder water, geen later - Provincie Noord-Brabant

Irma Koopman