SP-er tussen de tomaten!

29 juli 2022

SP-er tussen de tomaten!

Foto: SP

Op donderdag 28 juli kwamen gedeputeerde Elise Lemkes(gedeputeerde Landbouw) en Nico Heijmans(fractievoorzitter SP)hun afspraak na met Carlos Jansen. Zij hadden Carlos ontmoet bij een Statenvergadering en hem beloofd een keer langs te komen om zijn bedrijf te bekijken. Carlos is een tomatenkweker met 6 hectare kassen in Hoeven(West-Brabant).

Tijdens het bezoek kwam natuurlijk van alles ter sprake. Belangrijkste kwesties voor Carlos waren: Ruimtelijke ordening, energie en personeel en organisatie. Carlos had nog niet echt grote problemen om aan personeel te komen omdat hij erg loyale medewerkers heeft die elk jaar weer bij hem komen werken, maar het werd wel steeds moeilijker. Graag zou hij op zijn terrein voor goede huisvesting willen zorgen voor zijn mensen, maar dat lag erg moeilijk in verband met ruimtelijke ordening en bezwaren bij omwonenden. Natuurlijk moet en mag je je ook afvragen of het wel goed is als een werkgever ook tegelijkertijd de huisbaas is van zijn werknemers.

Foto 2 Elise Lemkes en Nico Heijmans aan de tomatenpluk!

Foto: SP

Wat energie betreft is natuurlijk de hoge prijs een groot probleem. Door de ligging van het bedrijf zijn de mogelijkheden om gebruik te maken van bijvoorbeeld restwarmte van andere bedrijven beperkt en Carlos zou bijvoorbeeld o.a. daarvoor zijn bedrijf best willen verplaatsen naar bijvoorbeeld Moerdijk.

Foto 3 Vraag: Wie van de twee heeft hoogtevrees?

Foto: SP

Carlos, de tomatenkweker, vond wel dat de provincie voor hem en veel anderen moeilijk te bereiken was. Er is geen echt goed toegankelijk aanspreekpunt en het beeld dat de provincie voor veel mensen toch nog steeds een ivoren toren is werd wel door hem bevestigd.

Heijmans was de kas binnengestapt met het idee dat een gemiddelde tomatenplant zo’n meter of twee lang was, tot zijn verbazing liet Carlos zien dat tomatenplanten bij hem wel 12 meter lang worden!!!