SP brengt werkbezoek aan Ennatuurlijk

27 maart 2022

SP brengt werkbezoek aan Ennatuurlijk

Ennatuurlijk is de grootste stadsverwarmingsexploitant van Brabant met het grote Amernet, netten in Eindhoven en Helmond, en enkele kleinere. Omdat stadsverwarming een onmisbaar element is in de aardgasloze warmtelevering, en omdat de provincie daar ook het een en ander mee te maken heeft, kwam het gesprek tussen de SP-fractie in PS en Ennatuurlijk tot stand (18 maart 2022).

Ennatuurlijk is voor 80% van het pensioenfonds PGGM en voor 20% van Veolia, welke onderneming voor de techniek zorgt. Ennatuurlijk zweeft daardoor in praktijk (niet in theorie) tussen publiek en privaat in. Stadsverwarmers worden door de ACM gelimiteerd en zijn daarom geen grootverdieners. De discussie met de fractie over publieke en private exploitatie bleven dan ook genuanceerd.
Elders willen en wilden die discussies wel eens harder uitpakken. Deels omdat Ennatuurlijk soms warmtenetten overgenomen heeft met een voorgeschiedenis, deels omdat in het kielzog van dat alles duurder wordt, ook Ennatuurlijk duurder wordt.

De discussie ging ook over duurzaamheid. Dd 2021 bespaarde Ennatuurlijk overall 51% CO2 , maar dat kan van net tot net sterk verschillen. In 2040 wil Ennatuurlijk CO2 -neutraal zijn.

Bij het werkbezoek hoorde ook een rondleiding in de biomassacentrale in de Eindhovense wijk Strijp-R, een voormalig Philipsterrein.

(Het uitgebreide verslag van het werkbezoek vindt u hieronder)