Motie voor onderzoek steun veerdiensten weggestemd

9 februari 2022

Motie voor onderzoek steun veerdiensten weggestemd

Foto: SP / SP-Kamerlid Bart van Kent bij de actievoerende veerpontschippers

De veerdiensten van Brabant verkeren mede door Corona in zwaar weer. Waar ander OV, zoals de NS en de busvervoerders met behulp van veel overheidssteun in bedrijf worden gehouden, moeten de veerdiensten het zonder doen. Verder staken de veermannen van de Maasveren al 10 weken om de geldende CAO ook voor nieuw aan te nemen personeel te behouden. Reden voor de SPfractie in de Staten om dringend hulp te vragen voor de veerdiensten, financieel of anderszins en om bemiddeling bij de lange staking.

Nou, ze kwam van een koude kermis thuis. De ingediende actuele motie ”Laat de veerdiensten niet zinken” werd door de hele coalitie ( VVD, CDA, D66, Groen Links en PvdA) en Groep De Bie ( ex Forum) weggestemd. Zij gingen mee in het afwijzende advies van de nieuwe gedeputeerde Otters (VVD), dat de veerdiensten geen OV zijn ( hoezo niet?) en dat de provincie principieel niet bemiddelt in arbeidsconflicten.

Kortom een zwaar teleurstellende houding van de huidige coalitie, die beweert veel oog te hebben voor de leefbaarheid in Brabant, met name op het platteland en andere schone begrippen zoals inclusiviteit en zo. Ook “ Gelijke Beloning voor Gelijk Werk” voor alle Brabanders zou een prioriteit moeten zijn.

Maar helaas, een gemiste kans om te laten zien, dat je dit ook in praktijk wil brengen.

(Zie hieronder de tekst van de actuele motie)