Emile Roemer en Marja van Bijsterveldt aangewezen als verkenners

22 mei 2021

Emile Roemer en Marja van Bijsterveldt aangewezen als verkenners

De coalitie van de VVD, CDA, LokaalBrabant en Forum van Democratie is na een reeks incidenten en afsplitsingen een jaar na hun start alweer gestrand. De VVD, CDA en LokaalBrabant gaven afgelopen donderdag de aanhoudende incidenten rond het FvD beu te zijn en dus met hen te breken. Dit heeft geleid tot een nieuwe politieke crisis en tot de bijzondere situatie dat er nu voor de derde keer binnen twee jaar gesproken moet worden over een nieuwe samenwerking. De SP heeft van meet af aan hiervoor gewaarschuwd.

De SP vindt deze nieuwe crisis zeer slecht voor Brabant. Er liggen bijvoorbeeld enorme uitdagingen op het gebied van het opwekken van betaalbare duurzame energie, maar ook als het gaat om de enorme veestapel en stikstofuitstoot. We gunnen de Brabanders een stabiel en betrouwbaar bestuur om daar serieus werk van te maken. We vinden het daarom van groot belang dat er snel naar een oplossing gezocht wordt. De SP heeft daarom vandaag samen met het CDA een voorstel ingediend om Marja van Bijsterveldt en Emile Roemer aan te wijzen als verkenners. Zij moeten gaan onderzoeken hoe het nu verder moet. De hoop is dat deze twee politieke zwaargewichten er snel voor kunnen zorgen dat er weer rust op het provinciehuis komt. De motie werd met een grote meerderheid aangenomen.