Staten steunen manifest Murat moet vrij

28 juni 2019

Staten steunen manifest Murat moet vrij

Foto: SP

Een motie van de SP over het Eindhovense raadslid Murat Memis en andere Nederlandse politieke gevangenen in Turkije, is vandaag met grote meerderheid (alleen Forum voor Democratie en PVV waren tegen) aangenomen door de Provinciale Staten van Noord-Brabant. SP fractievoorzitter Maarten Everling is blij met de steun in de Staten: “We hebben zo onze meningsverschillen, maar we staan hier allemaal pal voor de vrijheid van meningsuiting. Murat moet vrij! Alle politieke gevangenen moeten vrij!”

De motie:

Provinciale Staten van Noord-Brabant in vergadering bijeen op 28 juni 2019,

overwegende dat,

• Murat Memiş raadslid is van de Brabantse gemeente Eindhoven;
  • Murat een democratisch gekozen Nederlandse volksvertegenwoordiger is, die in Turkije wordt vervolgd om uitingen die hij hier in Nederland heeft gedaan;
  • Murat wordt beschuldigd van zaken die in een functionerende rechtsstaat, wat Turkije niet meer is, onder de vrijheid van meningsuiting en vereniging vallen;

spreken uit dat zij,

• Achter het Manifest staan en een dringend beroep doen op de Nederlandse regering hetzelfde te doen en alles in het werk te zetten om Murat en andere Nederlandse politieke gevangenen – die volgens de Nederlandse maatstaven van een rechtsstaat – in Turkije ten onrechte vervolgd worden of in hechtenis zijn genomen, vrij te krijgen.

Het manifest (dat overigens nog steeds getekend kan worden) vindt u hier: