Geen gasboringen in Brabant!

1 juni 2018

Geen gasboringen in Brabant!

Soms is het niet prettig om je gelijk te krijgen. Anderhalve maand geleden voorspelde de SP al dat het boren naar meer gas met behulp van fracking weer in Brabant zou gaan spelen. Minister Wiebes gooide de deur voor fracking en het winnen van méér gas direct na de aankondiging van het dichtdraaien van de gaskraan in Groningen namelijk weer wagenwijd open.

Vorige week bleek onze vrees dus waarheid te worden. Wiebes wil namelijk verdere boringen naar gas bij Waalwijk toe gaan staan. Onbegrijpelijk en onverantwoord. De SP wil van de gasverslaving af. Boren naar nieuw en meer gas past daar dus niet bij. Dit hebben we vaker gezegd, recent nog op 20 april tijdens de behandeling van de Perspectiefnota.

Hier bovenop komen nog de risico’s die gaswinning met zich mee brengt. Wij willen in Brabant pertinent geen Groningse toestanden. De verwachte bodemdaling wordt gering genoemd, maar dat hebben we vaker gehoord. De SP wil problemen voor zijn.

Helaas hebben wij in de Provinciale Staten officieel geen zeggenschap over de gaswinning, maar we willen wel een sterk signaal afgeven aan degenen die dat wel hebben. Niet meer gaswinning in Brabant. Daarom dienden wij op initiatief van GroenLinks, samen met vrijwel alle Statenfracties – op de PVV na – een motie in om dit ook luid en duidelijk ook uit te spreken.

Hier zal het echter niet bij blijven. Wordt dus nog vervolgd, als het aan de SP ligt.