SP, PvdA en GroenLinks halen ‘Brabantwet’ weer naar Brabant

7 maart 2018

SP, PvdA en GroenLinks halen ‘Brabantwet’ weer naar Brabant

Het vorige kabinet bereidde ‘m voor, het huidige kabinet trekt ‘m in. Maar de SP, GroenLinks en de PvdA dienen de Wet Veedichte Gebieden – ook wel ‘Brabantwet’ genoemd – nu in als initiatiefwet.
Op vrijdagmiddag 9 maart presenteren de Kamerleden Frank Futselaar (SP) en Rik Grashoff (GroenLinks) in het provinciehuis de wet aan Provinciale Staten van Noord-Brabant.

De Tweede Kamerfracties van de SP, GroenLinks en de PvdA dienen de initiatiefwet in omdat onze provincie overduidelijk lijdt onder de gevolgen van de vee-industrie. De Statenleden van de partijen erkennen dit. “Uit de gezondheidsonderzoeken blijkt dat het riskant is en klachten geeft om in een gebied te wonen met veel stallen”, zegt Maarten Everling (SP Brabant).  “Naast de gezondheid van omwonenden maken we ons ook grote zorgen over de kwaliteit van ons water, onze bodem en onze biodiversiteit”, vult Hagar Roijackers (GroenLinks Brabant) aan.

De wet Veedichte Gebieden biedt instrumenten aan provincies om regionaal te sturen op dieraantallen. Dit in aanvulling op de ruimtelijke instrumenten die provincies nu hebben en in aanvulling op lokaal geur- en locatiebeleid van gemeenten. De wet kan een impuls geven aan een duurzame veehouderij die zich onderscheid door kwaliteit en die natuurinclusief is, zo hopen GroenLinks, PvdA en de SP.

Op vrijdag 9 maart om 15.30 u is de overhandiging van de initiatiefwet door de Tweede Kamerleden aan Provinciale Staten (provinciehuis zaal Podium van Brabant 1). Uitgenodigd zijn Statenleden en vertegenwoordigers vanuit de landbouw en de milieu- en bewonersgroepen.