SP wil Q-koortsfonds

17 maart 2017

SP wil Q-koortsfonds

SP-Tweede Kamerlid en kandidaat kamerlid Henk van Gerven heeft tijdens de grote verkiezingsbijeenkomst “Nationaal debat veehouderij en gezondheid” een pleidooi gehouden om van overheidswege een fonds op te zetten om de vele slachtoffers van de Q-koorts financieel te compenseren.

De Q-koorts veroorzaakte in 2008, 2009 en 2010 zeer vele besmettingen, die uiteindelijk geleid hebben tot minstens 74 doden en duizenden mensen met blijvende restverschijnselen. De infectieziekte bleek afkomstig uit geitenhouderijen. De bacterie Coxiella Burnettii (die de Q-koorts veroorzaakt) is ook onderzocht in het biologische oorlogsvoeringsprogramma (en geschikt bevonden).

De ziekte werd in Den Haag te lang verwaarloosd en pas aangepakt, toen er al veel schade aangericht was. Vandaar de wens om een compensatiefonds op te zetten. De andere politieke partijen, die aanwezig waren bij het debat in Deurne, stemden in met de gedachte.
Overigens schitterden de PVV, de VVD en het College van B&W van Deurne door afwezigheid.

Er is op de massaal bezochte bijeenkomst (er zaten 1100 mensen in de zaal!) nog heel wat meer gezegd dat interessant is, o.a. door wetenschappelijk directeur Zaaijer van de Bloedbank Sanquin.