SP: Brabant asbestvrij in 2024?

13 februari 2017

SP: Brabant asbestvrij in 2024?

Dat asbest gevaren voor de gezondheid met zich meebrengt is voor niemand meer een verassing. Vanaf 2024 geldt er zelfs een verbod op asbesthoudende daken. “Het zal echter nog een flinke opgave worden om al het asbest voor 2024 van de daken te halen,” zegt SP-Statenlid Maarten Everling, want: “het zijn er namelijk nogal wat.”

Tot 31 oktober 2016 liep er een subsidieregeling om asbest van de daken van met name boerderijen te halen, betaald door de rijksoverheid. Nu dit potje met rijksgeld leeg is, is de SP’er benieuwd naar het vervolg: “er is nog wel wat werk te verzetten, ik kan me namelijk niet voorstellen dat alle daken nu asbestvrij zijn. Niet bij agrarische bedrijven, maar ook niet bij andere particulieren.“

“Zo’n driekwart van de oppervlakte aan asbestdaken bevinden zich op verouderde stallen, het is dan ook logisch dat daar veel aandacht naar uit is gegaan,” vindt Everling. “Maar daarmee zijn we er nog niet, we moeten ook goed kijken hoe we álle daken voor 2024 gesaneerd krijgen. Daarbij is het van groot belang dat de rijksoverheid, maar vooral ook de provincie en gemeenten goed samenwerken. Daarbij is asbestsanering een kostbaar proces, niet iedereen heeft daar zomaar het geld voor liggen, ook daarom moeten we goed kijken hoe we elkaar kunnen helpen.”

De SP heeft daarom dan ook vragen gesteld over onder andere de verdere aanpak van asbestsanering. Everling: "want als we willen dat Brabant in 2024 asbest vrij is, hebben we nog wel een aantal slagen met elkaar te maken.”