SP stelt vragen over nadelen luchtwassers

17 mei 2016

SP stelt vragen over nadelen luchtwassers

SP-Statenlid Maarten Everling heeft tijdens de Statendag van 23 mei mondelinge vragen gesteld over de nadelen van luchtwassers op varkensstallen. Everling: “luchtwassers halen het overgrote deel van de ammoniak en fijnstof uit de lucht die de stal uitstoot, maar ze veranderen niets aan de luchtkwaliteit in de stal zelf, met als gevolg dat veel dieren last hebben van hun luchtwegen, van chronisch hoesten tot pleuritis.

Volgens de SP’er redenen genoeg om naar oplossingen of alternatieven te zoeken, zonder luchtwassers direct af te schaffen. “We moeten goed laten onderzoeken welke alternatieven er voor luchtwassers zijn, of hoe we de kwaliteit van de binnenlucht drastisch kunnen verbeteren.”

Gedeputeerde Johan van den Hout liet in zijn beantwoording weten dat de provincie werk wil maken van het stimuleren van bijvoorbeeld nieuwe stalsystemen waarin het ontstaan van ammoniak zoveel mogelijk voorkomen wordt.

De vragen en antwoorden zijn hier terug te zien: