Brabantse SP vindt brede steun voor hulp mantelzorgers

3 december 2015

Brabantse SP vindt brede steun voor hulp mantelzorgers

Foto: SP

In de Brabantse Provinciale Staten heeft de fractie van de SP brede steun gekregen van de andere fracties voor een motie waarin zij Gedeputeerde Staten oproepen om zich in samenwerking met gemeenten, zorgkantoren en anderen in te spannen om mantelzorgers beter te ondersteunen. Ook binnen Gedeputeerde Staten was brede steun en zij heeft deze motie in zijn geheel overgenomen.

Nico Heijmans: “Recent onderzoek heeft bevestigd wat wij eigenlijk al wel wisten; heel veel mantelzorgers worden chronisch overbelast. De zorg voor een dierbare, met alles wat daar bij komt kijken kan enorm zwaar zijn. Vaak moet men het ook nog zien te combineren met een baan en/of eigen gezinsleven. Hierdoor lopen duizenden mantelzorgers tegen een burn out aan.”

“Wij geloven niet in een “participatie samenleving”, maar als we toch verwachten dat mensen langer thuis blijven wonen en dat familie of andere naasten voor onze zorgbehoevende medeburgers zorgen, moeten we mensen ook in staat stellen om dat te doen.

Wanneer blijkt dat mensen, die deze zorg met hart en ziel geven, een burn out op lopen, dan hebben wij (als samenleving) iets gemist, dan zijn wij tekort geschoten en hebben we mensen teveel aan hun lot overgelaten.

Wij als SP staan pal voor de mantelzorgers en vinden dat alles gedaan moet worden wat mogelijk is om te voorkomen dat onze mantelzorgers zo’n schade oplopen.

We zijn dan ook blij dat anderen partijen in Brabant dit ook zien en ons steunen in de strijd voor meer steun aan mantelzorgers.”