SP stelt vragen over toezicht in het buitengebied

3 september 2015

SP stelt vragen over toezicht in het buitengebied

Het platteland en de bossen van de provincie Brabant hebben in toenemende mate last van stroperij, dumping van drugsafval, grofvuil, criminele activiteiten etc.

Versterkt door een zich terugtrekkende overheid. De veldpolitie is boswachter BOA geworden en mag met een afnemend aantal collega’s voor heel Nederland zorg dragen. Het buitengebied kunnen we als verloren beschouwen. Er is vrij spel voor criminelen en anderen. De veiligheid is niet meer gegarandeerd.

Maandag 31 augustus haalde deze zich ontwikkelende situatie zelfs het landelijke nieuws bij Eén Vandaag. Reden voor SP-Statenlid Maurice Spapens om vragen te stellen hoe deze ontwikkeling in Brabant te keren.

1 Is GS bekend met de negatieve ontwikkelingen in de buitengebieden van de Brabantse buitengebieden(dumping van drugsproductie-afval, stroperij, misdrijven, etc.)?

2 Is GS bekend met de afname van BOA’s in het buitengebied?

3 Hoeveel BOA’s zijn er actief in Noord-Brabant?

2 Is GS het met de SP fractie eens dat de boswachter weer onder de politie moet vallen met de bevoegdheden die daar bij horen?

4 Is GS bereid om in samenwerking met de regering, de gemeenteraden van Brabant en de Politie een plan op te stellen om tot een betere beveiliging te komen van de Brabantse buitengebieden en te pleiten voor herinvoering van de veldpolitie?

[i] Uitzending Eén vandaag 31-08-2015