SP peilt mening over fusie Altena-gemeenten

1 juli 2015

SP peilt mening over fusie Altena-gemeenten

Vrijdag heeft de SP-Statenfractie een bezoek gebracht aan de plaatsen Woudrichem en  Aalburg. Daarmee legden de statenleden hun oor te luisteren in de regio, over de fusieplannen tussen de gemeenten Woudrichem, Werkendam  en Aalburg. Uit de rondgang langs de deuren blijkt dat veel mensen nog niet op de hoogte zijn van een eventuele herindeling in de regio.

Van de bewoners die wel op de hoogte zijn van de plannen lijken de plannen voor een fusie tussen de drie gemeenten in Woudrichem voor alsnog geen heftige emoties los te maken. Ongeveer de helft van de mensen die de SP in Woudrichem heeft gesproken zegt het niet zoveel uit te maken of er wel of geen fusie komt. Een ander deel ziet een fusie als onvermijdelijk en is in meerderheid gematigd of duidelijk voor op basis van verschillende argumenten. Zo zijn er meerdere bewoners die aangeven dat een fusie kostenbesparend kan werken, de samenwerking tussen sportverenigingen het bestaansrecht van het verenigingsleven kan vergroten en het samengaan van de drie gemeenten meer tegenwicht kan bieden tegen steden als Breda.  Wel geven enkele bewoners aan gehecht te zijn aan de naam Woudrichem (Woerkum) en deze naam ook graag terug te zien in de nieuwe identiteit van de toekomstige gemeente.

In Aalburg geeft een meerderheid van de bewoners aan tegen de plannen te zijn voor een fusie met de twee andere gemeenten. Bewoners geven aan dat ze bang zijn dat Aalburg de eigen identiteit verliest, maar ook de angst voor het verdwijnen van voorzieningen zoals de bank, supermarkt en pinautomaten spelen een rol. Op dit moment geven bewoners aan dat veel dingen in de gemeente goed geregeld zijn en ze niet zitten te wachten op een van bovenaf opgelegde fusie.

Voor een flinke groep zal voorlichting over het eventuele fusieproces zeker lonen. In beide plaatsen zijn mensen nog onvoldoende op de hoogte over de plannen voor het eventueel samengaan van de drie gemeenten in 2019. De SP-Statenfractie zal de komende tijd verder onderzoek verrichten naar de mening van de bewoners in de drie gemeenten.