SP Brabant maakt zich zorgen om sluiten politiebureaus

4 maart 2015

SP Brabant maakt zich zorgen om sluiten politiebureaus

Minister Opstelten heeft verregaande plannen om te bezuinigen op de politie bekend gemaakt. Landelijk verdwijnen tweehonderd van de vierhonderd politiebureaus, ze worden deels vervangen door steunpunten. 79 procent van de ondervraagde politieagenten vindt het sluiten van politieposten een slechte ontwikkeling. Dat blijkt uit een enquête die de SP hield onder 290 politiemensen werkzaam in de Eenheid Zeeland-West-Brabant. In Oost-Brabant geeft 78% van de 218 ondervraagde politieagenten aan dat het sluiten van politieposten geen goed idee is.

In beide regio’s geven agenten aan dat het contact met de burger verloren gaat.. Ook in de kleinere gemeenten betalen burgers belasting’ stelt een agent in het onderzoek. ‘Hebben de mensen op het platteland minder recht op goede politiezorg?’ vraagt een agent zich af. Een andere agent in West-Brabant maakt zich zorgen over de aanrijtijden: ‘De aanrijtijden, zeker tijdens de wisseling van de wacht, zijn langer. Soms wel tot 20 tot 30 minuten.’ Door het sluiten van politiebureaus worden volgens SP-Kamerlid Nine Kooiman de aanrijtijden te lang: ‘Dit is een klap voor de veiligheid van bewoners die in een noodsituatie te lang op de politie moeten wachten maar ook de veiligheid van politiemensen is in het geding wanneer zij te lang op versterking moeten wachten.’ De politie blijft daarnaast steeds meer verstoken van informatie op alle gebied.  Andere agenten stellen dat burgers minder snel aangifte zullen doen omdat zij te ver moeten reizen. Weer een ander stelt dat de georganiseerde criminaliteit zich verplaatst naar het platteland omdat agenten daar niet meer zichtbaar is: ‘Criminelen voelen zich daar veilig. Daardoor is een verschuiving waarneembaar van alle soorten criminaliteit naar dorpen of plaatsen waar geen politie meer zichtbaar aanwezig is. Dorpen raakten eerst hun bibliotheek, pinautomaten, buurthuizen en verzorgingshuizen kwijt. Nu zijn de politieposten aan de beurt. Die kaalslag is funest. Om dorpen leefbaar te houden moeten we voorzieningen juist kleinschalig en dichtbij mensen organiseren. Dan past het niet om zoveel politiebureaus te sluiten. De politie moet in de buurt blijven. Lees ook: SP-Statenlid Francy van Iersel dagje mee met jan piet de vries hennepcoordinator bij de afdeling veiligheid https://tilburg.sp.nl/nieuws/2015/03/sp-dagje-mee-met-jan-piet-de-vries-hennepcoordinator-bij-de-afdeling-veiligheid