OV-Meldpunt flyeracties: ‘Bouw mee aan een beter OV!’

8 maart 2015

OV-Meldpunt flyeracties: ‘Bouw mee aan een beter OV!’

Foto: SP

De SP Brabant heeft een OV-Meldpunt in het leven geroepen vanwege de nieuwe Brabantse busdienstregeling die sinds 14 december 2014 is ingegaan. Busreizigers- en chauffeurs kunnen via dit meldpunt hun klachten, maar uiteraard ook hun positieve ervaringen over het Brabantse busvervoer melden. Om het OV-meldpunt onder de aandacht te brengen, heeft de SP Brabant samen met een aantal Brabantse SP-afdelingen flyeracties op touw gezet en gaan wij in gesprek met busreizigers.

De SP afdelingen Breda en Den Bosch hebben de afgelopen weken een flyeractie op de busstations in hun stad gehouden. Bij de flyeractie in Den Bosch was SP-Statenlid en kandidaat Willemieke Arts aanwezig. Willemieke Arts en de SP leden zijn het gesprek aangegaan met busreizigers en –chauffeurs en hebben de ludieke flyer uitgedeeld. Op de flyer staat informatie over het OV-Meldpunt, maar is ook een vouwplaat van een bus onder het motto van: ‘Bouw mee aan een beter OV!’

Tijdens de flyeracties konden busreizigers en –chauffeurs hun ervaringen delen over het busvervoer in hun woonplaats of Brabant in het algemeen. In Breda waren de reizigers  over het algemeen tevreden over het stadsvervoer. De klachten komen met name over het streekvervoer, bijvoorbeeld richting Oosterhout en Dongen, buslijnen zijn verdwenen of de dienstregeling is gewijzigd. Hierdoor is de reistijd voor sommige busreizigers flink toegenomen. Daarnaast zijn veel busreizigers van mening dat de bewegwijzering op het station in Breda nog wel kan worden verbeterd. Het busstation zelf is moeilijk te vinden en op het busperron is niet altijd duidelijk welke bus waar vertrekt.

In Den Bosch hebben reizigers op het station aangegeven dat de wijk helftheuvel met deze dienstregeling minder goed bereikbaar is. Daarnaast vertrekken in de nieuwe dienstregeling de twee buslijnen naar Schijndel net na elkaar, dit resulteert er in dat bij het missen van de bus mensen soms een zeer lang staan te wachten. Ook Rosmalen  is minder goed bereikbaar en over buslijn 135 komen veel klachten, deze buslijn is soms een sneldienst en soms een reguliere dienst maar dit wordt vaak niet aangegeven op de informatieborden. Veel reizigers stappen hier per ongeluk in de verkeerde bus.

De SP zal uiteindelijk alle klachten verzamelen in een rapport en deze onder de aandacht brengen bij de provincie.

Aankomende week staat de SP te flyeren bij de volgende busstations:

• Dinsdag 10 maart vanaf 16.30 uur op station Oss
  • Vrijdag 13 maart vanaf 9.00 uur op station Tilburg
  • Vrijdag 13 maart vanaf 13.00 uur op station Bergen op Zoom (onder voorbehoud)

Ook in Helmond worden de flyers van het ov-meldpunt verspreid. Reis je niet langs een van deze plaatsen of op deze tijden en wil je toch je ervaringen delen? Via deze link kom je bij het OV-Meldpunt terecht, of druk op de OV-Meldpunt button rechts van deze tekst.
Ook de ludieke flyer is via onze site te downloaden!

Foto: SP

Reacties

Wil graag het vervolg van deze actie weten. Komen nog steeds ingezonden brieven in BD te staan met ongenoegen van met name bewoners van den Bosch zuid.