Campagne in Brabant: Emile Roemer op De Maashorst en in Boxtel

15 maart 2015

Campagne in Brabant: Emile Roemer op De Maashorst en in Boxtel

Foto: SP

Emile Roemer en de top 15 SP Brabant kandidaten hebben gisteren campagne gevoerd voor de Provinciale Statenverkiezingen in Brabant. Na een korte rondleiding door het natuurgebied De Maashorst, maakten Roemer en de kandidaten een wandeling door het stadscentrum van Boxtel. Zij riepen daar iedereen op om aanstaande woensdag SP te stemmen.

De Maashorst

Oud SP-gedeputeerde Jules Iding liet Emile Roemer en de kandidaten De Maashorst zien. De provincie Noord-Brabant is een grote investeerder van het natuurgebied. Brabant onderscheidt zich met SP-gedeputeerde Johan van den Hout in haar natuurbeleid. Brabant maakt de Ecologische Hoofdstructuur af en trekt samen met bedrijfsleven en natuurorganisaties op om dit te realiseren. Jules Iding gaf een interessante toelichting over De Maashorst. Al 15 jaar vinden er ontwikkelingen plaats op het gebied van natuur, landbouw, recreatie en economie.

Foto: SP

Jules Iding en de SP zien graag dat De Maashorst op korte termijn een nationaal park wordt. Roemer werd daarom een shirt aangeboden met als tekst: “Nationaal Park De Maashorst.” Als steun voor dit initiatief probeert Emile Roemer samen met Henk van Gerven (SP Tweede Kamerlid) en staatssecretaris  Sharon Dijksma De Maashorst dit jaar nogmaals te bezoeken. De provincie en het Rijk moeten hier namelijk samen wat aan doen.

Boxtel

In Boxtel werden Roemer en de kandidaten ontvangen door SP wethouder Eric van den Broek en leden van de SP afdeling Boxtel. Door een tomatensoepje van de SoePexpress en opzwepende muziek van SPic ’n SPan zat de sfeer er meteen goed in. “SP, SP, stem op de SP,” zong het gezelschap in koor tijdens de wandeling door het stadscentrum van Boxtel.

Foto: SP

De SP in het college van Boxtel werkt hard voor behoud van de leefbaarheid in de kern van Boxtel. Tijdens de wandeling door het centrum kreeg Roemer een toelichting van burgemeester Mark Buijs, winkeliers  en ondernemers over de centrumplannen, economische ontwikkelingen en behoud van cultuurhistorie in Boxtel. Maar er was juist ook ruimte voor een spontaan bezoek. Zoals bij atelier Hebbes. Jessica (werknemer Hebbes) vroeg of Roemer even tijd had om in het atelier te komen kijken. Bij Hebbes maken en verkopen werknemers met een beperking hun zelfgemaakte producten. Roemer bewonderde de producten en had een luisterend oor voor hoe belangrijk en fijn deze werkplek voor Jessica en haar collega’s is.

Foto: SP

Na de wandeling nam Emile Roemer het woord. Hij benadrukte het belang van het behouden van cultuurhistorische waarden in Nederland. Bestuurders moeten daarnaast oog houden voor de middenstand en ontwikkeling van stadscentra. Boxtel is hier een goed voorbeeld van.

Maar alle ogen zijn natuurlijk gericht op 18 maart. Emile Roemer: "Het roer moet om. Het is tijd voor een sociale koers. Op 18 maart hebben de kiezers het voor het zeggen. Op die dag kunnen de mensen afrekenen met dit kabinet. Ik wil dan ook tegen de mensen zeggen: Thuisblijven helpt niet, SP stemmen wel".