SP stuurt brief aan alle energiecoöperaties in Brabant

16 februari 2015

SP stuurt brief aan alle energiecoöperaties in Brabant

De SP-fractie in Provinciale Staten heeft een notitie opgesteld (gedateerd 25 mei 2014), waarin ervoor gepleit wordt om de ideële ICA-uitgangspunten van de energiecoöperaties te erkennen en om hun functioneren op diverse wijzen te bevorderen. Deze notitie is aangeboden aan Provinciale en Gedeputeerde Staten.

In praktische zin wordt er bijvoorbeeld gepleit voor maatregelen zodat coöperaties deel kunnen nemen aan windenergieprojecten, om ze te ondersteunen bij het opbouwen van een werkgeversfunctie, grootschalige inkoop, en om een groter deel dan tot nu toe uit het Energiefonds te bestemmen voor projecten die rechtstreeks de bevolking en de coöperaties ten goede komen. De SP-fractie in PS heeft deze behoeften gepeild door een aantal aktieve leden van coöperaties te interviewen.

Op 16 januari 2015 (processen gaan soms langzaam bij de provincie) is de notitie als een soort bijlage meegenomen in de bespreking van het grotere geheel van de evaluatie van de eerste tranche van het Energiefonds. Dat Energiefonds is overigens overwegend NIET op de bevolking toegesneden, maar op innovatie in het bedrijfsleven. De notitie kreeg brede politieke steun en gedeputeerde Bert Pauli (VVD) zei “de notitie te omarmen en er mee aan de slag te gaan”. Dat had hij eerder ook al eens in een schriftelijke reactie gezegd.

De SP is blij met deze brede steun.

Op 12 februari heeft de SP een brief gestuurd aan alle Brabantse energiecoöperaties . Dat zijn er, voorzover bekend, inmiddels 40. Daarin wordt de brede steun bekend gemaakt en worden de coöperaties uitgenodigd zich te oriënteren op de provinciale mogelijkheden op energiegebied, bijvoorbeeld vanuit de tweede tranche van het Energiefonds.

Verder biedt de SP alle coöperaties desgewenst een gesprek aan.

Nadere inlichtingen bij Nurettin Altundal (woordvoerder energie, NAltundal@brabant.nl ) en bij Bernard Gerard (opsteller van de notitie, bjmgerard@gmail.com en www.bjmgerard.nl ).

De notitie van 25 mei 2014 en de de tekst van de brief aan de coöperaties dd 10 febr 2015  is hieronder te vinden.