h

Nachtnet wordt Nachtbus?

16 februari 2015

Nachtnet wordt Nachtbus?

Foto: Ramon Boersbroek

Eind 2015 loopt de huidige concessie voor het Nachtnet af. Voor deze overeenkomst betalen de provincie en de steden Eindhoven, Den Bosch, Breda, Tilburg en Dordrecht samen zo’n €450.000 per jaar om late treinen tussen 00.30 en 05.00 uur tussen Brabant en de Randstad op vrijdag- en zaterdagnacht mogelijk te maken. De NS komt nu voor de periode van 2016 tot en met 2025 met een nieuw aanbod dat €705.000 per jaar moet gaan kosten. En dan voor de treinen van 02.00 tot 05.00 uur. Want het goede nieuws is, dat na 3 proefperiodes de treinen tot 02.00 uur in de vaste dienstregeling worden opgenomen.

Op een voorlichtingsbijeenkomst voor gemeenteraads- en PSleden in december bleek, dat veel partijen in gemeentes en provincie aanhikken tegen de enorme prijsverhoging voor de komende 10 jaar en die niet snappen. Tijdens de uitleg van de NS, “we vragen nu wat het ècht kost”, bleek echter al snel, dat de NS eigenlijk van Nachtnet af wil, te weinig aanbod van reizigers  na 02.00 uur en relatief veel “lastige” klanten volgens het personeel. Nu valt er wat betreft de bekendheid van Nachtnet bij (potentiële) reizigers wel wat af te dingen, de SP vond en vindt de PR over Nachtnet van de NS niet bepaald optimaal.

Er is nog een poging gedaan door de gedeputeerde en een wethouder namens de gemeentes om de NS op andere gedachten (lees een lager bedrag) te brengen, helaas zonder resultaat.

Omdat de SP het Nachtnet altijd een warm hart heeft toegedragen, heeft woordvoerder Willemieke Arts voorgesteld om te onderzoeken of een busdienst een goede vervanging zou kunnen zijn. Het zou mogelijk voor minder geld kunnen dan de ruim 7 ton die de NS vraagt.  En meer flexibel: je hoeft je niet meteen voor 10 jaar vast te leggen. Extra argument is, dat in de komende jaren door werkzaamheden aan het spoor bij o.a. Vught en Tilburg (vooral ’s nachts en in het weekend) de NS toch al heel vaak met vervangende bussen zou gaan rijden. We horen binnen enkele maanden of de Nachbus een goed en betaalbaar alternatief zou kunnen zijn.

Reactie toevoegen

U bent hier