h

Overheid blijft de baas over havenschap Moerdijk

4 juli 2014

Overheid blijft de baas over havenschap Moerdijk

De provinciale staten zijn akkoord gegaan met de nieuwe havenstrategie Moerdijk. De nieuwe havenstrategie moet het Havenschap Moerdijk een betere positie geven in het Delta verband richting Rotterdam en Antwerpen. De belangrijkste gevolgen voor de leefomgeving worden opgevangen door bovenop de 8 miljoen aan leefbaarheidsimpulsen nog eens 12 miljoen te investeren in de regio. Daarnaast blijft het havenschap in handen van de overheid, op verzoek van de SP blijft de overheid een meerderheidsaandeel houden. Er komt ook meer aandacht voor milieu- en veiligheidscontouren en stankoverlast. De SP is nog wel kritisch over het onderdeel logistiek park Moerdijk (LPM), met name als het gaat om de werkgelegenheidsprognoses en de risico’s wat betreft de grondprijs. De definitieve besluitvorming over het inpassingsplan en exploitatieplan voor Logistiek Park Moerdijk vindt pas in december 2014 plaats. Lees hier de opmerkingen, bedenkingen en suggesties van de SP.

Leefbaarheid en Moerdijkse regeling

De belangrijkste gevolgen voor de leefomgeving worden aangepakt in de nieuwe Havenstrategie. Voor deze zogenaamde  leefbaarheidsimpulsen zullen de beoogde €12 miljoen uiteindelijk gefinancierd moeten worden door exploitatie van Logistiek Park Moerdijk.  Door de discussies afgelopen maanden was het vertrouwen van de bewoners van de kern Moerdijk in hun leefbaarheid en toekomst als bewoners sterk aangetast. Met de zogenaamde “Moerdijkse regeling”, waarmee garantie wordt gegeven voor aankoop van de woningen door de gemeenten, wordt geprobeerd om het vertrouwen weer te herstellen. De SP vindt het een goede zaak dat deze inspanningen verricht zijn en dat partijen tot goede afspraken zijn gekomen.

Logistiek Park Moerdijk

Onderdeel van de Havenstrategie is het Logistiek Park Moerdijk (LPM).  Het LPM voorziet voor een belangrijk deel in de toekomstige ruimtebehoefte van het Haven. Over het LPM is er ook een second opinie opgesteld die erg sceptisch was over de haalbaarheid van de beoogde plannen. Hoewel er een aantal van de gemaakte opmerkingen in de second opinie in het voorstel aandacht hebben gekregen, hebben wij als SP nog steeds twijfels over de haalbaarheid van het LPM. Er blijven zaken open zoals het soort werkgelegenheid en de aanwas van werknemers uit zogenaamde MOE-landen (oost-Europese landen). De uitgiftetermijn en grondprijs zijn weliswaar wat aangepast maar de grondprijs blijft -als je die vergelijkt met andere bedrijventerreinen- volgens ons nog steeds aan de hoge kant, wat risico’s met zich mee kan brengen. De SP denkt dat de looptijd van 15 jaar die in het exploitatieplan is aangenomen aan de erg positieve kant is en de kans groot is dat deze zal uitlopen tot 20 jaar of langer. De definitieve besluitvorming over inpassingsplan en exploitatieplan voor Logistiek Park Moerdijk vindt echter pas in december 2014 plaats. De Provinciale Staten zullen in december 2014 bij de besluitvorming over inpassingsplan en exploitatieplan voor Logistiek Park Moerdijk op basis van de ingebrachte zienswijzen haar eigen afwegingen maken zonder daarbij gehinderd te worden door de Havenstrategie. Als SP willen wij onze handen nog vrij houden en zuiver en zorgvuldig de besluitvorming van december afwachten.

Werkgelegenheid

De arbeidsmarkt in west-Brabant is niet al te rooskleurig. In de komende jaren zal in deze regio de vergrijzing verder toenemen en de beroepsbevolking afnemen. Voor de eventuele aanwezige beroepsbevolking zal een geschikte baan niet altijd voorhanden zijn. Het hebben van een baan en een inkomen is ook een belangrijke factor voor de leefbaarheid in de kernen en de omgeving. De SP vindt het werkgelegenheidsaspect van de havenstrategie erg belangrijk, maar  heeft een kritische kanttekening. De groei zit met name in Value Added Logistics en Value Added Services en vaak gaat het hierbij om laaggeschoolde arbeid, wat veelal leidt tot het aantrekken van werknemers buiten Nederland. In de strategie wordt gesproken van Inspanning voor gekwalificeerd personeel, maar dit is uiteraard afhankelijk van de te vestigen bedrijven en het type werkgelegenheid. De SP mist een concrete visie over hoe dit knelpunt aangepakt gaat worden. De “werkgelegenheidsparagraaf” van de strategie vinden wij nog te summier. Daarom hebben wij samen met PvdA een motie ingediend om te regelen dat voor west-Brabant op korte termijn het strategische uitvoeringsprogramma voor het onderdeel onderwijs en arbeidsmarkt uitgewerkt worden.

Milieu- en veiligheidscontouren en Stankoverlast

De groei van het haven- en industrieterrein in de afgelopen jaren heeft de leefbaarheid en veiligheid in de direct omliggende kernen onder druk gezet. De overlast die door bewoners van deze kernen werd ervaren zoals geur- en geluidsoverlast en sluipverkeer is bekend. De huidige groeistrategie raakt de grenzen van milieu en veiligheidscontouren verder in ruimtelijke zin, wat de BZW ook heeft aangegeven. Aangegeven wordt dat milieu- en veiligheidsgrenzen niet overschrijden worden. Maar de SP heeft wel aandacht gevraag voor stankoverlast. In diverse bewonersbijeenkomsten, mails, reacties komt stankoverlast in de omliggende kernen naar voren. SP heeft de motie van D66 hierover gesteund.

Roode Vaart

De Roode Vaart wordt in de strategie als reservering opgenomen. Hiermee wordt naar onze mening in de havenstrategie een voorschot genomen op een eventuele situatie na 2020 en mogelijk niet eerder dan 2030. Dit voorschot kent weliswaar allerlei voorbehouden, maar het is ook niet zo dat het uiteindelijk niet aan de orde kan komen. Het is een serieuze optie voor de verdere ontwikkeling van het bestaande bedrijventerrein. De SP is van mening dat de discussie over een eventueel nieuw bedrijventerrein Moerdijk te zijner tijd opnieuw en open gevoerd dient te worden met alle facetten en alternatieven van dat moment zonder nu deze te aan te wijzen als ‘strategische reserve’. Ons amendement om de Roode Vaart uit de havenstrategie te halen als een eventuele strategische reserve is door Provinciale Staten aangenomen. De Roode Vaart maakt hierdoor geen deel meer uit van de huidige havenstrategie.

Multimodale Ontsluitingen

In de commissie heeft de SP haar zorgen uitgesproken over de belangrijke knelpunten rondom de multimodale ontsluitingen. De groei van het Havenschap heeft effect op de buisleiding, spoor, weg, binnenvaart en deze knelpunten moeten wel aangepakt worden om de groei op te kunnen vangen. Deze zorgen hebben wij ook in de staten geuit. De provincie zal met het Rijk, Europa en andere partijen werken aan het oplossen van deze knelpunten.  De SP heeft specifiek aandacht gevraagd voor de hubs (Waalwijk, Oss, Tilburg, Oosterhout) die voor de binnenvaart een belangrijke rol spelen. De SP mist in de havenstrategie aandacht voor de eventuele effecten van de groei op deze hubs.  In de strategie wordt gesteld dat de aansluiting verbeterd moet worden maar er ontbreken een visie en uitwerking hoe hiermee om te gaan. De provincie erkent dat de knooppunten in de binnenvaart belangrijk zijn en zal er samen met de gemeenten en andere partijen de nodige aandacht aan besteden.

Governancestructuur

Bij de groeistrategie wordt de vraag gesteld of het havenschap Moerdijk in de huidige organisatievorm in staat is om de economische ambities uit de havenstrategie waar te maken. Met name over het aantrekken van bedrijven en goederenstromen wordt gesteld dat het havenschap in de huidige opzet kwetsbaar is. Voorgesteld wordt om de mogelijkheden en kansen van havensamenwerking en toetreding van andere partij(en) tot het havenschap nadrukkelijk te verkennen. De behandeling van de startnotitie over de inrichting van de toekomstige governancestructuur in PS staat gepland voor het najaar van 2014. Gelet op de extended gate rol die Moerdijk wil vervullen voor de mainports Rotterdam en Antwerpen bestaat een grote kans dat deze en/of andere partij(en) als aandeelhouders deelnemen in het havenschap.  Het exploitatieplan van de Havenstrategie (financieel plan) kent een lange termijn van 15 jaar en de provincie en de gemeente Moerdijk als aandeelhouders kunnen hierdoor risico’s lopen. Voorts zien de provincie en gemeente Moerdijk bij de uitvoering van de havenstrategie erop toe, dat er een goede balans bestaat tussen de drie P’s: namelijk  People, Planet en Profit. De invloed van eventuele andere aandeelhouders en private partijen kan naar de mening van SP gepaard gaan met investeringen van hun kant en daarmee investeringsvoorwaarden, wat het risicoprofiel voor de provincie en gemeente Moerdijk kan vergroten. Dit kan ook een goede balans tussen de drie P’s verstoren. De SP is daarom van mening dat het goed is om nu al bij de uitwerking van de startnotie over de inrichting van de toekomstige governancestructuur als uitgangspunt te nemen dat de provincie alleen of samen met de gemeente Moerdijk meerderheidsaandeelhouder blijven. Onze motie hierover is aangenomen.

Reactie toevoegen

U bent hier