h

ANWB: Verkeersveiligheid op provinciale wegen kan verbeterd worden

12 mei 2014

ANWB: Verkeersveiligheid op provinciale wegen kan verbeterd worden

De ANWB heeft met de EuroRAP-methode de verkeersveiligheid van alle wegen in den lande onderzocht waarvan de provincie beheerder is (zie www.anwb.nl/onderzoekveiligewegen).
De algemene conclusie is dat provinciale wegen 6% uitmaken van het Nederlandse wegennet, maar dat daar 25% van de verkeersslachtoffers vallen. Daarna zijn de resultaten per provincie gepubliceerd, die over NBrabant in april 2014 (onderzoek verkeersveiligheid provinciale
wegen Noord-Brabant).

De EuroRAP-methode baseert zich op fysieke kenmerken van wegen (dus niet op ongevalstatistiek). In het onderzoek kijkt men bijvoorbeeld of er bomen langs de weg
staan, of er een middenberm is, of de rijbaan 2,75 m breed is (het wettelijk minimum) of 3,25 m breed (wat beter is), of er kruispunten zijn of (veiliger) rotondes, etc. Die informatie wordt ingekookt tot een aantal sterren. Eén ster is het slechtste en vijf het beste. De ANWB beschouwt drie sterren als een voldoende veiligheidsniveau. In de bijgevoegde kaart is het resultaat te zien. In NBrabant heeft 3% van de provinciale wegen 1 ster, 62% 2 sterren, 30% 3 sterren en 4% 4 of 5 sterren. Gemiddeld zou je dat kunnen uitdrukken als 2,4 sterren.

De ANWB schat dat het, gerekend over 20 jaar, ongeveer 220 miljoen zou kosten om minstens 98% van alle Brabantse provinciale wegen op een niveau van drie of meer sterren te brengen. Dat zou bij volledige realisatie in Brabant het aantal doden en zwaargewonden jaarlijks met 1762  verminderen. Ter vergelijking: in NBrabant vielen er in 2013 81 doden en ongeveer 2400
zwaar gewonden in het verkeer. De maatschappelijke baten van deze reductie, weer gerekend over 20 jaar, raamt de ANWB op 567 miljoen Euro. De baten/kostenratio van een dergelijk project zou dus ongeveer
2,6 zijn.

Het gaat hierbij niet om nieuwe wegen, maar om het verbeteren van bestaande wegen.
Er wordt bijvoorbeeld gestudeerd op een nieuw type geleiderails, dat geschikter is voor provinciale wegen. Bijgevoegde foto toont een al bestaand stukje huisvlijt langs de Statenweg van Boekel naar
Venhorst. Ook de vervanging van kruispunten door rotondes of de
verbreding van wegen kan voor veel soelaas zorgen.Op enkele trajecten met een gezamenlijke lengte van 2 km heeft een maatregel als het verwijderen van objecten voor een beter zicht een baten/kostenratio van 194. 23 nieuwe vluchtheuvels hebben een ratio van ruim 11 en 371km rammelstrook langs de zijkant komt op
bijna 11.

Gedeputeerde van Heugten heeft in de provinciale commissie Financien en Mobiliteit al iets verteld over het landelijke onderzoek van sept 2013. Hij noemde als een belangrijke oorzaak van de onveilige wegen de vele bomen (direkt) langs Brabantse provinciale wegen: ”die willen de inwoners van Brabant toch niet allemaal gerooid zien?” Verder kon hij het niet laten om een schimpscheut te ventileren richting actiegroepen “die nu eenmaal geen nieuw asfalt willen”. Hij doelde op de Ruit om
Eindhoven. Maar heeft hij die actiegroepen gevraagd of ze tegen een investering van 220 miljoen zijn om alle provinciale wegen in
Brabant op een aanvaardbaar  veiligheidsniveau te brengen? Afgezet
tegen de maatschappelijke  kosten/batenratio van de Ruit ( 0,69) lijkt
de keuze helder.

 

Reactie toevoegen

U bent hier