Schaliegas: zorgvuldig komen tot een krachtig Brabants geluid

24 september 2013

Schaliegas: zorgvuldig komen tot een krachtig Brabants geluid

Als het om het boren naar schaliegas gaat, hebben provinciebesturen juridisch gezien weinig in de pap te brokkelen. Als puntje bij paaltje komt, bepalen regering en Tweede Kamer óf er in Nederland geboord mag worden en zo ja, waar er geboord mag worden. Dat maakt het niet minder belangrijk dat we als provinciebestuur een eigen standpunt innemen over nut, noodzaak en wenselijkheid van het boren naar schaliegas. Want het gaat er niet alleen om of boringen veilig mógelijk zijn. Net zo belangrijk is de vraag of we het hier in Brabant wel zien zitten.
Johan Cruijff zei het treffend: ‘Elk voordeel hep z’n nadeel’. En omgekeerd natuurlijk. Zo is ook het schaliegas-vraagstuk een kwestie van plussen en minnen, van afwegingen maken.

Overwegingen
Daar zijn heel veel aspecten bij betrokken. Kunnen we ècht garanderen dat boren naar schaliegas veilig mogelijk is? Willen we schaliegas als energiebron? Of liever windenergie of andere duurzame oplossingen? Gaan we voor het economisch gewin van schaliegas en accepteren we de risico’s? Of stellen we zeker dat ons kostbare grondwater – grondstof voor tal van belangrijke levensmiddelenindustrieën – geen enkel gevaar kan lopen? Nemen we die boortorens op de koop toe of vinden we het belangrijk dat we ongestoord kunnen genieten van natuur en landschap?

Forumdiscussie
Energie, economie, veiligheid en milieu. Dat zijn grofweg de vier thema’s die een rol spelen als het om schaliegas gaat. Ik nodig u van harte uit om hier over mee te praten, om ook úw stem te laten horen in deze belangrijke discussie. Tot 24 september kunt u meepraten, vragen stellen en suggesties doen op www.brabant.nl/schaliegas. U kunt ook twitteren (#schaliegasnb) om duidelijk te maken wat u er van vindt.

Informatiebijeenkomst
Een samenvatting van alle publieksreacties wordt op vrijdag 27 september gepresenteerd tijdens de openbare informatiebijeenkomst over schaliegas die provinciale staten dan houden in het provinciehuis. Onze statenleden laten zich daar informeren over alle aspecten die met het boren naar schaliegas te maken hebben. Voor die bijeenkomst worden deskundigen, onderzoekers, Tweede Kamerleden, belangengroeperingen en gemeenten uitgenodigd. Zo willen we de basis leggen voor een zorgvuldig afgewogen Brabants standpunt waar ook politiek Den Haag niet omheen kan

Gedeputeerde Johan van den Hout (SP) heeft de portefeuille Ecologie en Handhaving