SP stuurt NS-directie open brief over onbekendheid Nachtnet

4 juli 2013

SP stuurt NS-directie open brief over onbekendheid Nachtnet

De SP-Statenfractie Noord-Brabant roept middels een open brief aan de NS-directie op om meer promotie te maken voor het nachtnet. Vanaf begin juni werden de nachttreinen in het weekend weer ingezet. Om de exploitatie rendabel te maken is het nodig dat de inwoners van Brabant op de hoogte zijn van deze service. De provincie, vier grote steden in Brabant ( Breda, Tilburg, Eindhoven, Den Bosch) en Dordrecht betalen hier flink aan mee. Daar kan, volgens de SP-fractie, dan ook best een fatsoenlijke reclamecampagne van de kant van de NS tegenover staan. Zij roept de NS-directie op om naast uitvoerige aandacht voor treinen die niet rijden, nu ook eens aandacht te schenken aan treinen die wèl (weer) rijden! Lees hier de brief

Geachte directie van de Nederlandse Spoorwegen,

Hoera de nachttreinen rijden weer in Noord-Brabant! Sinds begin juni rijden er in de weekenden ‘s nachts weer treinen tussen Rotterdam en Eindhoven, Utrecht en Eindhoven en een (bus)pendel tussen Tilburg en Den Bosch. De SP fractie Noord-Brabant is blij dat na een half jaar van afwezigheid, de nachttreinen weer zijn opgenomen in de dienstregeling. Zelden echter startte een treindienst zo geruisloos. De SP mist dan ook met grote smart een NSpromotie campagne als het gaat om het aanprijzen van het nachtnet.

De provincie en de vijf gemeenten (Breda, Tilburg, Eindhoven, Den Bosch en Dordrecht) subsidiëren de -niet onaanzienlijke- kosten van deze treinen ( €820.000 van de provincie en €73.000 per gemeente). Het is dan ook een brede politieke wens om de late verbinding tussen de steden van Noord-Brabant en de Randstad te behouden. Zo is het weer mogelijk om na een nachtdienst thuis te komen, in de nacht van en naar de vliegvelden te reizen, nog tot laat culturele en sportieve activiteiten bij te wonen en van het nachtleven te genieten.

Maar dan moeten de inwoners van Brabant dat natuurlijk wel weten! De SP is van mening dat het succes van het nachtnet, namelijk een verhoging van het aantal reizigers, staat of valt met de bekendheid van de nachtelijke lijn. Het provinciebestuur en de wethouders hebben een harde voorwaarde gesteld. De subsidie krijgt geen structureel karakter, wanneer het aantal reizigers niet toeneemt. Promotie is daarom zowel voor u als voor de reiziger van groot belang. De SP wil dat de Nederlandse Spoorwegen nadenken over een goede promotiecampagne. Bijvoorbeeld in de vorm van gerichte advertenties/affiches op de zeven stations, online promotie bijv. via uw site en reclame gericht op potentiële nieuwe reizigers. Op onze thuisbasis Den Bosch worden wij werkelijk bedolven onder info over de bouwwerkzaamheden eindjuni/begin juli aan het spoor en de treinen die daarom niet kunnen rijden. Prachtig natuurlijk, maar als u nou eens evenveel aandacht besteedde aan de nachttreinen die, afgezien van deze periode, wèl weer rijden?

Ook in het verleden deed u naar onze mening al veel te weinig aan promotie van het nachtnet. Wij hopen dat u zich wilt gaan inzetten voor het verbeteren van de voorlichting hierover aan de reizigers. Dat is hard nodig voor een zinvol exploiteren en voortzetten van het nachtnet,ook na 2015.

Wij zijn benieuwd naar uw reactie!

Met vriendelijke groet,

Willemieke Arts, SP Statenlid, woordvoerder Mobiliteit