SP stelt vragen over gif in grond- en oppervlaktewater

10 juni 2013

SP stelt vragen over gif in grond- en oppervlaktewater

In zijn Nieuwsbrief van mei jl schreef de BMF (Brabantse Milieu Federatie) een artikel over het recent uitgekomen “Feitenrapport Brede screening bestrijdingsmiddelen en nieuwe stoffen 2011-2012” van HaskoningDHV. Daaraan parallel loopt de, eveneens zeer onlangs gepubliceerde, “Bronnenanalyse van stoffen in het oppervlaktewater en grondwater in het stroomgebied Maas” van Alterra en Deltares, waarvoor de Provincie Noord-Brabant opdrachtgever was. De BMF uit zijn bezorgdheid over de stof imidacloprid en eist daadkrachtig aan de kant van de handhavende organisaties. Naar aanleiding van de rapportages heeft SP Statenlid Francy van Iersel vragen gesteld aan GS.

De SP heeft in april 2012 ook al eens vragen gesteld aan GS over de stof imidacloprid. De SP heeft ook kennis genomen van de bronnen H2O 12/2012 over het Limburgse PESTO-onderzoek naar bestrijdingsmiddelen in de Limburgse bodem, en het Jaarrapport Maas 2011 van het RIWA, de Vereniging van Rivierwaterbedrijven.

In de rapportages staat te lezen dat in Brabant van de 392 metingen bij 52 metingen, een te hoge waarde is gemeten (over 18 metingen is nog discussie). Het beleid gaat soms verder dan de drinkwaternorm, soms zelfs zover dat het buiten het bereik van de gebruikte apparatuur valt. Ten opzichte van deze beleidsnorm kan de overschrijding nog extremer zijn.

Sommige bestrijdingsmiddelen zijn nu verboden, dit heeft mogelijk een positief effect op de lange termijn. Maar daarnaast zijn er ook relatief nieuwe stoffen zoals DMS en stoffen die nog niet zo lang worden herkend als probleem (hormoonachtige stoffen en geneesmiddelen) welke mogelijk voor problemen kunnen zorgen.

Voor het oppervlaktewater geldt dat de onkruidverdelger MCPA, MCPP en metachloor de norm overschrijden. De RIWA besteedt aan sommige van deze stoffen de nodige aandacht.De RIWA constateert dat over de hele lijn de kwaliteit van de Maas wat betreft “oude bekenden” als gewasbeschermingsmiddelen en industriële stoffen tot 2007 verbeterde, maar dat deze verbetering niet meer doorzet. Enkele geneesmiddelen, industriële verontreinigingen en Röntgencontrastmiddelen vertonen zelfs weer een stijgende trend.

De SP maakt zich zorgen want het gaat ondertussen wel om essentiële milieukenmerken. De SP heeft de volgende vragen aan GS:

1. Kan het College van GS aangeven hoe het politiek met de diverse publicaties over de
kwaliteit van grond- en oppervlaktewater om zal gaan?
2. In hoeverre kunt u hier iets binnen de provinciale bevoegdheden, mogelijkheden en
invloed wat aan doen?
3. Is het College bereid aandacht te besteden aan de aanbevelingen van de