Provincie krijgt instrumenten om veehouderij te sturen

17 juni 2013

Provincie krijgt instrumenten om veehouderij te sturen

Op 22 maart van dit jaar diende de SP-fractie in Provinciale Staten een motie in met de opdracht aan Gedeputeerde Staten om bij de staatssecretaris aan te dringen op instrumenten om als provincie te kunnen sturen op de veehouderij in Brabant. De motie werd gesteund door een grote meerderheid in Provinciale Staten. Afgelopen vrijdag maakte staatssecretaris Dijksma van Landbouw bekend dat ze provincies en gemeenten de mogelijkheid wil bieden om harde criteria te gaan stellen aan de veehouderij. Succes voor de SP en voor Brabant dus. Maar er is nog een tweede resultaat behaald.

In april 2010 diende SP-woordvoerder landbouw en gezondheid - en voormalig huisarts- Henk van Gerven een motie in de Tweede kamer in die de regering verzocht zo snel mogelijk te komen met relevante wetgeving voor een helder toetsingskader – bijvoorbeeld in de vorm van een gezondheidseffectrapportage. Daarmee kan de volksgezondheid een toetsingsgrond worden voor het verlenen van vergunningen of het aanwijzen van bestemmingen voor intensieve veehouderij. Vrijdag werd bekend dat het kabinet nu een verband legt tussen aantallen vee en grootte van stallen en de volksgezondheid. Daarmee kan de volgende stap worden gezet: een grondig wetenschappelijk onderzoek dat de vele waarschuwingen van bijvoorbeeld artsen in regio’s met veel geconcentreerde veehouderij kan onderbouwen. Pas dan kan volksgezondheid als criterium voor veehouderij ook juridisch overeind blijven. De staatssecretaris heeft geluisterd naar de SP in de Tweede Kamer en in de Brabantse Staten. Als Dijksma dat nu volhoudt, kan de gezondheid van bewoners van veeconcentratiegebieden binnen afzienbare tijd dus eindelijk echt worden beschermd.