Fondsvorming: verstandig investeren in groen, innovatie en duurzame energie

21 juni 2013

Fondsvorming: verstandig investeren in groen, innovatie en duurzame energie

Na een lang proces van voorbereiding lag vandaag het voorstel voor om 4 fondsen op te richten in de provincie. Middels het oprichten van het Innovatiefonds, Energiefonds, Breedbandfonds en Groenfonds wil de SP voor de komende 15-20 jaar de economie, werkgelegenheid, natuurontwikkeling en duurzame energie in Brabant stimuleren. De SP heeft via een aantal moties ,ingediend samen met andere partijen-,nadere voorwaarden gesteld aan de besteding van de middelen binnen de fondsen.

Voor de SP zijn de maatschappelijke doelen zoals het stimuleren van banen, natuurontwikkeling en duurzame energie belangrijk. De SP is blij met het groenfonds, met de gelden kunnen fantastische dingen gaan gebeuren op het gebied van natuur waar alle Brabanders wijzer van worden, en die waarschijnlijk een voorbeeld zijn voor andere provincies en voor het Rijk. Zo is het groenfonds een unieke samenwerking met Brabantse partners, die gezamenlijk via initiatieven €160 miljoen bijdragen aan de realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur en de Ecologische Verbindingszones.

Bij de vorming van deze fondsen komt het woord revolverendheid al te vaak terug. Bij het Groenfonds is dit veel minder het geval. Revolverendheid is blijkbaar een nieuwe toverwoord geworden. Het gaat dan over een investering die zichzelf terugverdient. Volgens ons is niemand hierop tegen, als we hiermee ook een multiplier effect hebben en aan het eind van de looptijd minimaal dezelfde waarde terug hebben als bij aanvang: dan is dit uiteraard prima. Echter, de SP is van mening dat we aan verwachtingsmanagement moeten doen. Het geld dat we aan het eind hebben is namelijk in waarde fors gedaald. Renteverlies, inflatie e.d. zorgen ervoor dat het bedrag dat wij nu in de fondsen stoppen over 24-25 jaar in waarde fors is afgenomen. (30-40%). Als SP vinden wij dat wij hierover eerlijk moeten zijn.

De SP juicht toe dat 40-50% van de investeringen binnen het innovatiefonds worden gedaan in de ontwikkeling van oplossingen voor maatschappelijke opgaven.
De economie van Brabant dient aangejaagd te worden. MKB bedrijven zijn de grootste banencreëerders. Daarom vinden wij dat de minimum participatie/financiering van € 250.000 aan de hoge kant (vanwege kleine MKB bedrijven). Het provinciebestuur was het met ons eens en ging akkoord om dit bedrag te verlagen.
Ook hebben wij samen met andere partijen een motie ingediend (die is aangenomen) dat erop toe ziet dat het maatschappelijke rendement die door investeringen worden gerealiseerd in redelijke mate gespreid worden over de Brabantse regio’s.

In het uitgangspunt van het energiefonds kan de SP zich ook vinden. Zo zal in het energiefonds, energiebesparing en opwekking van duurzame energie aangejaagd worden (investeringen in duurzame energie: zonne-energie, muurisolatie, asbest vervangen door isolatie). De SP heeft een motie -samen met andere partijen ingediend- om ook meer particuliere initiatieven op het gebied van duurzame energie te ondersteunen en te onderzoeken hoe dit mogelijk is. Deze motie is aangenomen. Wij vinden als SP dat burgers die energiebesparende maatregelen willen nemen of zonne-energie willen plaatsen ook gebruik moeten kunnen maken van dit fonds.

In Brabant heeft de markt tot nu toe gefaald als het gaat om het aanleggen van een hoogwaardig breedband netwerk. Hierdoor is een tweedeling ontstaan tussen huishoudens en bedrijven met toegang tot hoogwaardig breedband en bijbehorende diensten en huishoudens zonder toegang. De overheid moet hier dan ook een belangrijke rol in spelen. In de toekomst zal breedband steeds belangrijker worden, bijvoorbeeld voor mensen die met zorg op afstand langer zelfstandig thuis willen wonen.

De SP is het eens met het onderbrengen van 3 fondsen bij de BOM (Brabantse Ontwikkelings Maatschappij). De verantwoordelijkheid blijft wel bij het provinciebestuur. De provincie is aandeelhouder en opdrachtgever. De SP wenst dat de provincie op een actieve wijze de voortgang van de fondsen volgt. Dit zal in de beginfase zeker hard nodig zijn, ook al omdat de constructie voor de provincie nieuw is. In het voorstel staat dat de provincie goedkeuring moet geven aan besluiten boven een bedrag van 10 miljoen euro. Via een aangenomen motie –ingediend samen met andere partijen- heeft de SP gevraagd om dit bedrag terug te brengen naar 5 miljoen. Zo kan de provincie nadrukkelijker meebeslissen gedurende het proces.

Voor de SP is het ook belangrijk dat bij investeringen door het fonds, de salariëring van de ondernemer/management transparant is voor de provincie. De SP heeft daarom een motie ingediend (die is aangenomen) dat bij investeringen uit het fonds de salariëring van de ondernemer c.q. het management voor het provinciebestuur transparant en helder is zodat hierbij geen sprake kan zijn van exorbitante beloningen.