Open brief over Rendac niet onopgemerkt gebleven

19 april 2013

Open brief over Rendac niet onopgemerkt gebleven

De open brief van de SP om verantwoordelijkheid te nemen als het gaat om lozingen van Rendac BV is niet onopgemerkt gebleven. De SP heeft reacties gekregen van o.a. de gemeente Son en Breugel en Waterschap de Dommel. Inmiddels werken verschillende partijen aan de verbetering van de waterkwaliteit.

De aanleiding van de open brief was het verlenen van een vergunning aan het bedrijf Rendac BV in Son (verwerkingsbedrijf van dierlijk afval). De SP-Statenfractie en diverse andere organisaties hebben eerder zorgen geuit over de ruimte die de vergunning biedt voor lozingen op de Heiloop in Son, die afwatert in de Dommel. Inmiddels is er contact tussen het bedrijf en de verschillende betrokkenen. Het water wat nu grijs en grauw ziet, zal met innovatieve middelen als levende organisme (watervlooien) worden gezuiverd. Dit moet weer resulteren in helder water.

De SP-Statenfractie krijgt ook signalen van de bewoners dat stankoverlast, afkomstig van Rendac BV de afgelopen jaren is afgenomen. De SP is dan ook tevreden over deze ontwikkelingen maar blijft de voortgang kritisch volgen.