Werkbezoek: duurzaamheid en lokale energie

13 maart 2013

Werkbezoek: duurzaamheid en lokale energie

Afgelopen vrijdag op Internationale Vrouwendag was SP-Statenlid Francy van Iersel aanwezig op de eerste Brabantse Prinsessendag, georganiseerd door het Servicepunt Hier Opgewekt van de Brabantse Milieufederatie. Het thema van deze dag was duurzaamheid en lokale duurzame energie.

Er was een afwisselend programma met veldbezoeken op drie locaties. Nadat iedereen een Prinsessendag-hoed had uitgekozen begon de dag met een bezoek aan een watermolen in Spoordonk. Hier kregen de raadsvrouwen ook een presentatie van Morgen Groene Energie, een lokale duurzame energie coöperatie uit Nuenen. ’s Middags werd in een energieneutraal huis in Eindhoven duidelijk hoeveel mogelijkheden er zijn om ook de bestaande bouw veel energiezuiniger te maken. Een particulier legde uit hoe hij helemaal onafhankelijk van het gasnet is geworden en een energierekening van €0,00 heeft gerealiseerd. De lokale energie coöperatie Duurzame Energie Haaren sloot af en hieruit bleek hoe verschillend de lokale initiatieven zijn. Iedereen doet het op zijn manier. Er is echter ook een overeenkomst: in beide initiatieven heeft een groep burgers met goede ideeën en veel toewijding heel wat bereikt en een bijdrage geleverd aan een duurzamere energievoorziening.