Waarom nu (nog) geen voorbereidingsbesluit voor veehouderij

22 maart 2013

Waarom nu (nog) geen voorbereidingsbesluit voor veehouderij

Vertrouwen is goed, controle is beter, zei Ronald Reagan. De SP zegt: Vertrouwen én controle zijn het allerbeste. En dus moeten we beide dingen doen. CDA en VVD vertrouwen de agrarische sector en verwachten dus geen hausse aan vergunningsaanvragen voor uitbreiding van veehouderijen voordat de nieuwe Brabantse maatlatvoor veehouderij in werking treedt. Andere partijen hebben juist geen vertrouwen meer in de boeren en willen daarom per direct een voorbereidingsbesluit nemen. Daardoor zou er een half jaar lang een algemene of gedeeltelijke bouwstop gaan gelden voor uitbreiding van veehouderijen. In de aanloop naar de Statenvergadering van 22 maart speelden voor- en tegenstanders voortdurend het welles-nietesspelletje, gebaseerd op niet meer dan inschatting en vermoedens. Daarom heeft de SP gezegd: Klaar met welles-nietes, tijd voor feiten. Op voorstel van de SP wordt de komende twee weken de ontwikkeling van vergunningsaanvragen bij gemeenten gemonitord. Daarna worden de bevindingen voorgelegd aan de Statencommissie Transitie Stad en Platteland (TSP). Als er inderdaad sprake is van een ongebruikelijke toename van aanvragen, kunnen en moeten Provinciale Staten onmiddellijk passende, proportionele, juridisch houdbare maatregelen nemen. Tot en met een voorbereidingsbesluit.