Vragen naar aanleiding van bijeenkomst in Deurne (Asvam)

31 januari 2013

Vragen naar aanleiding van bijeenkomst in Deurne (Asvam)

De SP-Statenfractie was vorige week woensdag samen met vertegenwoordigers van de meeste andere fracties als toehoorder aanwezig op de bijeenkomst over de plannen van agrarisch ondernemer van Asten om aan de Snoertsebaan in Deurne een varkensbedrijf met ruim 17.000 varkens en een biovergistingsinstallatie te bouwen. Op initiatief van de SP worden vrijdag vragen gesteld aan het provinciebestuur die informatie moeten verschaffen over de afspraken die door de provincie en de gemeente zijn gemaakt aangaande de ontwikkelingsmogelijkheden aan de Snoertsebaan.

De bijeenkomst was georganiseerd door Stop de Stank, een platform van bewoners van het buitengebied in Deurne die grote zorgen hebben over de komst van zoveel varkens in een gemeente met een al heel grote varkensdichtheid. De fracties van de SP, GroenLinks, D66, PvdA, VVD, PVV, PvdD, 50+ en OSF willen daarnaast weten welke rechten ondernemer van Asten kan ontlenen aan deze afspraken en hoe deze rechten zich verhouden tot de ontwikkelingsmogelijkheden van ondernemers in de omgeving. Aanvullend hierop willen de fracties van de SP, GroenLinks, D66, PvdA, PVV, PvdD, 50+ en OSF
weten of de beoogde locatie voor het plan van de ondernemer kans heeft op vergunningverlening in het kader van de Natuurbeschermingswet en wat de
veebezetting in Deurne per locatie is. Tenslotte vragen laatstgenoemde partijen tijdens de commissie transitie platteland naar de wijze van handhaving bij luchtwassers en specifiek bij de lozing van afvalwater uit luchtwassers.