Financiering voor behoud nachtnet

14 december 2012

Financiering voor behoud nachtnet

De commissie Mobiliteit en Financiën in de Provinciale Staten van Brabant is akkoord met het subsidievoorstel voor behoud van het nachtnet. Dat betekent dat er op vrijdag- en zaterdagnacht tot 4:00 uur een verbinding blijft tussen Brabant en de Randstad.

De provincie maakt een bedrag van €820.000 vrij voor behoud van het nachtnet tot eind 2015. De vijf gemeenten waar de nachtrein stopt, dragen gezamenlijk €73.000 bij aan de verbinding. Het voorstel om de treinen alleen nog te laten rijden tot 2:00 is hiermee van de baan. Het nachtnet zal pas vanaf 9 juni 2013 weer operationeel zijn omdat het volgens de NS niet mogelijk is om deze treinen met terugwerkende kracht op te nemen in de dienstregeling van 9 december. De SP vindt het jammer dat het komende half jaar geen nachttrein zullen rijden. Voordat op 9 juni weer met een volwaardig nachtnet wordt gestart moet meer bekendheid worden gegeven aan de nachtelijke dienstregeling. Dit is in het verleden naar de smaak van de fractie te weinig gebeurd.

Het nachtnet is volgens de SP belangrijk omdat werknemers in nachtdienst, reizigers van en naar de vliegvelden, bezoekers van culturele en sportieve activiteiten en het nachtleven de mogelijkheid moeten hebben veilig op hun bestemming aan te komen. Alleen CDA en PVV stemden tegen het subsidievoorstel.