De SP over de begroting 2013

21 november 2012

De SP over de begroting 2013

Vrijdag 16 november werd de begroting voor Brabant besproken in de Statenvergadering. Veerle Slegers bracht daar namens de SP het volgende in:

De SP is content met de grote inzet van het college op belangrijke thema’s als natuur, economie, bereikbaarheid, cultuur, ruimtelijke ontwikkeling.
Nu zal er geen provincie zijn die dat niet ook doet, maar Brabant doet dat sinds enige tijd op een aparte manier: We doen het namelijk niet alleen maar nadrukkelijk samen met Brabantse burgers, organisaties en bedrijven en dat is uniek.

Kijk naar de manier waarop het nieuwe natuurbeleid Brabant Uitnodigend Groen tot stand is gekomen: Alle maatschappelijke partners hebben uitvoerig meegedacht en gepraat, en zich verbonden met raad, daad en middelen aan het afmaken van het voor onze overleving zo belangrijke Brabantse deel van het Europese natuurnetwerk.

Kijk naar de manier waarop we bezig zijn te bedenken hoe Brabant een economisch, ecologisch, esthetisch en ethisch toekomstbestendig platteland kan krijgen: Dat doen we niet alleen met ambtelijke, bestuurlijke en politieke pennenlikkers maar samen met alle Brabanders die er actief over willen meedenken.

Een mooi praktijkvoorbeeld is de voormalige brandhaard Huijgevoort in Oirschot waar na heel veel animositeit door een stapeling van overlastgevende varkensbedrijven iedereen, maar dan ook iedereen, van hoog tot laag en van links tot rechts, een emmer heeft gepakt en heeft meegehoosd tot de brand was geblust.
Iedereen heeft brandwonden of rookschade opgelopen, en bij sommigen schrijnt het nog even door.
Maar er kwam een uitweg uit de impasse.
Ze zijn er daar nog niet, en wij ook niet, maar het kan dus.
En het kan alleen maar op deze manier: Allemaal samen. Ieder uit zijn eigen hoek van de boksring weg.

Er zijn nog meer brandhaarden, niet alles is natuurlijk nog koek en ei, maar de SP ziet een duidelijke fundamenteel nieuwe, breed gedragen, participatieve invulling van de begrippen ‘bestuur’ en ‘democratie’ zijn beslag krijgen.
Daar kunnen we alleen maar heel erg achter staan.
Brabant is in veel opzichten een gidsprovincie, en zeker nu op het gebied van natuur, platteland en bestuurlijke aanpak, en dat is prachtig!
Laten we met ons allen die Brabantse stempel drukken en ook anderen buiten de provinciegrenzen helpen met het realiseren van een leefbaar Nederland en misschien zelfs wel Europa.
Niks mis met vergezichten!

Dat we er echter nog lang niet zijn, illustreert zich bijvoorbeeld in de nog steeds heftige discussie in alle Brabantse gelederen over heden en toekomst van de agro-industrie en het Brabantse buitengebied.
De SP is blij met de enorme kentering in het denken bij velen hier binnen en buiten het provinciehuis en met het breed gedragen besef dat veel dingen anders moeten zonder allerlei kindjes met het badwater weg te gooien.

Dat het verdienmodel van grootschaligheid en industriële intensivering failliet is, beseft inmiddels bijna iedereen (behoudens enkele directeuren van lokale Rabobanken).
Welke verdienmodellen dan wel toekomstbestendig zijn, zijn we nu met ons allen aan het bedenken.
De commissie van Doorn doet dat ook, op ons verzoek, alleen zien we de laatste tijd dat als er al een Heiland bestaat, hij of zij zeker niet van Doorn heet.
Denk alleen al aan de recente 2% korting die de grootwinkelbedrijven hun agroproducenten oplegden, niet lang nadat Daan van Doorn en de zijnen met borstgeroffel aankondigden dat de partners van het Verbond van Den Bosch zich vrijwillig maatschappelijk verantwoord gingen opstellen, door bijvoorbeeld al het vlees duurzaam te maken, uiterlijk 2020 (?).
Ze vergaten vooralsnog het begrip duurzaam te definiëren, getuige ondermeer die 2% korting.
De SP vindt dat duurzaam niet alleen ecologisch verantwoord betekent maar ook sociaal, eerlijk, gezond en leefbaar.
En daarom pleiten we voor het serieus nemen van de adviezen van de commissie van Doorn, maar daarnaast voor het raadplegen en even serieus nemen van andere visionaire denkers en doeners, voordat we onze eigen visie en beleid voor ons platteland vaststellen.

Nog enkele andere belangrijke dingen:

De provincie en de vijf grote steden hebben in het totstandkomingsproces van het Bidbook voor Brabantstad Culturele Hoofdstad heel wat initiatieven ontplooid en veel werk verzet.
We hopen uiteraard net als bijna iedereen hier het beste voor Brabantstad Culturele Hoofdstad maar tegelijk zijn we realist genoeg om er bij het college op aan te dringen een alternatief scenario te ontwikkelen, mocht Brabant onverhoopt naast de pot piesen. Het zou ongelooflijk zonde zijn als dan alle inspanningen, samenwerking en energie als sneeuw voor de zon zouden verdwijnen.

In onze provincie is een groot aantal kerken de afgelopen decennia onttrokken aan de eredienst, zoals mijn fractiegenote theologe Ine dat zo mooi kan zeggen.
Binnen afzienbare tijd zullen er nog meer worden gesloten.
Niet al deze gebouwen zijn Rijksmonumenten maar ze zijn vaak wel gezichtsbepalend voor de locatie waar ze staan, en even vaak maatschappelijk van belang voor de gemeenschap op die locatie.
Voor zover ons bekend is, is er gemeentelijk geen duidelijk beleid voor wat er met de gebouwen moet gebeuren.
De SP ziet hier een regierol voor de provincie, die gemeenten met kennis, kunde en verbindingskracht kan bijstaan in het zoeken naar goede bestemmingen voor deze gebouwen.
We horen graag wat het college hiervan vindt.

Mbt. de voortgangsrapportage van het Ontwikkelbedrijf: De SP denkt dat een koerswijziging voor de glastuinbouw in Brabant integraal moet worden mee-overwogen met de transitieplannen voor de rest van ons platteland.
Dat is een noodzakelijke reactie op de niet bepaald rooskleurige landelijke economische realiteit en vooruitzichten voor de sector als de huidige bedrijfsmodellen van grotendeels eenvormige bulkproductie niet snel veranderen.

Dat deze bedrijfsmodellen niet meer levensvatbaar zijn en afbraak veroorzaken van Nederlandse tuinbouwproductie en van de bestaanszekerheid van veel tuinbouwers, is niet alleen de analyse van de SP: Vertegenwoordigers uit de sector zelf bevestigen ons dit. De SP wil graag dat op korte termijn het provinciale glastuinbouwbeleid tegen het licht wordt gehouden en dat er duidelijke keuzes worden gemaakt voor behoud van bestaanszekerheid van ondernemers met name vernieuwende, economisch ecologisch en maatschappelijk toekomstbestendige bedrijven. Dat betekent volgens ons dat er fundamenteel andere keuzes zullen moeten worden gemaakt. Welke gevolgen dat zal hebben voor bijvoorbeeld het AgroFoodCluster West-Brabant en dus voor het Ontwikkelbedrijf is nu uiteraard nog onmogelijk te zeggen. Een fundamentele herziening van bijv. het exploitatieplan van het AFC en van de locatie Deurne staat wat de SP betreft wel in de sterren.

Het is bemoedigend om te zien dat veel partijen op dezelfde maneir aanslaan op zaken in het nieuwe Haagse regeerakkoord die voor Brabant van belang zijn. Het is natuurlijk van de gekke dat geld voor de regionale omroep ineens in de landelijke pot moet, terwijl tegelijk de landelijke publieke omroep enorm onder druk wordt gezet. Er is hier nagenoeg niemand die het grote maatschappelijke belang van een regionale omroep en daarmee dus van Omroep Brabant ontkent, en de motie van het CDA hierover is ook de onze. Dat geldt ook voor de oproep aan Den Haag om het land niet te verlammen met een jarenlange stelseldiscussie die niemand behalve een stel Kafkaeske technocraten ziet zitten. Geen gedwongen provinciale en gemeentelijke herindelingen dus: Het provinciale middenbestuur vormt een goede verbinding tussen rijk en gemeenten, en Noord-Brabant is uniek en ondeelbaar.

* Schaapskuddes: Belangrijk voor natuurbeheer en voor toerisme! (Edelhert achter rasters: Jan Baan, Brabants Landschap?)
* Big Four-geld behouden voor zulke kansrijke initiatieven (zo niet edelherten dan wel de andere Big Four)
* Dierenopvang: Nee, geen kerntaak van de provinciale overheid maar als andere overheden weglopen voortaken in het algemeen belang, moet je niet te formalistisch zijn.
Van principes alleen kan een mens niet leven. En dieren ook niet.
*Arbeidsmarktbeleid: De arbeidsmarkt is de bottleneck van de Brabantse economie en er dreigt een tekort aan geschikt personeel in alle sectoren dat in 2020 kan oplopen tot 75.000 mensen. In voorjaar heeft PS ingestemd met het amendement van SP om bijzonder aandacht te hebben voor: laagopgeleiden, ouderen, allochtonen, jeugdwerklozen, vrouwen, herintreders, wajongers. Dat de provincie met de samenwerkende partijen inspanningen zal leveren tot nieuwe arrangementen arbeidsmobiliteit voor “werk naar werk” en van “werkloze situatie naar werk”; De SP kan niet anders dan met klem aandacht blijven vragen voor specifiek arbeidsmarktbeleid in het bijzonder voor kwetsbare groepen. Daarom zullen wij de motie “Iedereen aan het werk” van PvdA steunen (mede indienen!).

De KvK en BZW (Brabantse Zeeuwse Werkgeversvereniging) hebben eerder in hun rapport “Ondernemersvisie Bedrijventerreinen Brabant’ aangegeven dat er minder nieuwe bedrijventerreinen nodig zijn dan gepland. Zij geven verder aan dat bestaande terreinen om vernieuwing vragen en nieuwe terreinen alleen aangelegd moet worden als er echt behoefte aan is. Bij behandeling van he Economisch Programma in mei dit jaar heeft SP aan GS gevraagd om met een bijgesteld provinciaal beleid te komen over werklocaties en bedrijventerreinen mede op basis van nieuwe actuele prognoses voor nieuw bedrijventerreinen? In lijn hiervan zal SP de motie van Groen Links over duurzame herstructurering bedrijventerreinen/werklocatie mee indienen.

Aangaande lid 3 van het ontwerpbesluit van de Begroting en Najaarsbrief over de Wet Overheid en Markt: De SP is erg voor een goed evenwicht tussen overheid en markt en kan zich dus vinden in de bepaling dat alle activiteiten van de provincie die voortvloeien uit door PS of GS vastgesteld beleid geschieden in het algemeen belang, met uitzondering van die van het Ontwikkelbedrijf.
Wel willen we graag van het college weten welke risico’s deze bepaling nog met zich kan meebrengen, (en dat deze risico’s worden meegenomen in de verdere uitwerking van de structuren van de vier fondsen.)

Tot zover de eerste termijn!