Nieuw ambitieus natuurbeleid voor Brabant

23 september 2012

Nieuw ambitieus natuurbeleid voor Brabant

De Provinciale Staten zijn in meerderheid akkoord met het nieuwe natuurbeleid voor de provincie Noord-Brabant. De provincie Brabant is vooralsnog de enigste provincie die ondanks de landelijke bezuinigingen het natuurnetwerk de EHS afmaakt. Het natuurplan van SP-gedeputeerde Johan van den Hout is uniek in Nederland vanwege de grote draagvlak en samenwerking met natuur- en landschapsorganisaties, terreinbeheerders en vele andere partners. Door de gezamenlijke gebiedsaanpak kan voor minder geld meer kwaliteit worden bereikt.

Met het nieuwe natuurbeleid is een afspraak uit het Brabantse bestuursakkoord uitgevoerd, namelijk de realisatie van de ecologische hoofdstructuur (EHS). Het uitgangspunt voor het natuurnetwerk is om de natuur meer zijn gang te laten gaan in plaats van dure ingrepen en bureaucratische regelgeving. Dit kan samen met het Rijk, provincie, gemeenten, waterschap, natuurbescherming, landbouw, recreatieondernemers, vrijwilligers enzovoorts. Inmiddels is hier al een goede stap in de richting gezet door het bod van diverse partners vormgegeven in een manifest die laten in de provinciale staten zal worden behandeld. Het natuurbeleid met haar vele partners, heeft niet alleen voordeel vanwege de gezamenlijke financiering maar is ook steviger verankerd in de samenleving.

Het natuurbeleid legt daarnaast de nadruk op de recreatiemogelijkheden, belevingswaarde, vrijetijdseconomie en verruimt de mogelijkheden voor een toekomstig gezonde leefomgeving van de Brabanders. Een sterker natuurbeleid zal bijdragen aan een verbeterde leefomgeving voor bijzondere planten en dieren, wat een aanjager zal zijn voor recreatie en toerisme in de provincie.