SP bezoekt de Biesbosch

17 juli 2012

SP bezoekt de Biesbosch

Fractievoorzitter Emile Roemer, Tweede Kamerlid Paulus Jansen, gedeputeerde Johan van den Hout, Statenleden Lies van Aelst (Zuid-Holland) en Fráncy van Iersel (Noord-Brabant) bezochten afgelopen maandag de Biesbosch. De Biesbosch is een 10.000 hectare groot nationaal park met gemiddeld 0,5- 1 miljoen bezoekers per jaar. De Biesbosch is een gebied dat al eeuwen door de mens en de natuur wordt gebruikt. De activiteiten van de mensen hebben grotendeels bepaald hoe het gebied er nu uitziet. Het was een rijk gebied; er werd veel door de mens geoogst. Riet, biezen, wilgentenen, vis en vogels waren belangrijke bronnen van inkomsten. De traditionele gebruiken zijn veelal verdwenen. Door natuurontwikkeling zijn weer nieuwe natte gebieden aan de Biesbosch toegevoegd. Ieder plekje heeft weer zijn eigen bijzondere flora en fauna. Daarnaast is het gebied een leefomgeving voor vogels als de buizerds, kiekendieven , lepelaars en de zeearend. Toch staat de Biesbosch onder druk van de bezuinigingen.

Tijdens de rondvaart door de Biesbosch werd door boswachter Thomas van de Es, Ad van Hees en Imke Boerma beide districtshoofden van Staatsbosbeheer de veranderende rol van Staatsbosbeheer toegelicht. Staatsbosbeheer moet steeds meer bezig zijn om de financiering rond te krijgen. De oorzaak hiervan is dat de nationale parken, dus ook de Biesbosch, dankzij de bezuinigingen van het kabinet zware tijden tegemoet gaan.
Het natuurgebied krijgt de komende tijd waarschijnlijk meer last van vervuiling en verpaupering. Staatsbosbeheer krijgt geen geld meer voor toezicht door bijzondere opsporingsambtenaren. Daardoor kan het gebeuren dat het park niet meer toegankelijk wordt voor bezoekers óf dat er jachthavens en vakantieparken gebouwd moeten worden om extra inkomsten te genereren. Paulus Jansen: 'Dat is natuurlijk ontzettend kortzichtig beleid. De Biesbosch is een van onze grootste natuurgebieden en daar moeten we goed voor zorgen. We kunnen dit gebied niet overgeven aan de commercie'. Emile Roemer : “gemakkelijk om ergens een rode streep doorheen te trekken, zonder rekening te houden met de gevolgen.”

De boodschap van Imke Boerma die hij mee gaf aan de aanwezigen politici:” neem de schoonheid van de natuur mee in je hart”.

Statenlid Fráncy van Iersel heeft namens een Tilburgse imker nog de vraag gesteld of hij enkele bijenkasten mag plaatsen in de Biesbosch vanwege de reuzenbalsemien (een goede nectarplant). Dit is helaas niet mogelijk de bijen welke in het wild voorkomen mogen niet worden verdrongen door de tamme bijen.

Ondanks de slechte weersomstandigheden een schitterend werkbezoek mede dankzij Staatsbosbeheer en de Biesbosch. We moeten er alles aan doen om de natuur te behouden.